Tohtori Nooran terveystuotteet

Hyvinvointi | sunnuntai 23. syyskuuta 2012

Tänään on blogin aiheena terveys, jonka ehkä kaikkein kekseliäimmät saattoivatkin jo huomata. Ruoka ja ruokavalio ovat tärkeimmät asiat kaikessa terveyteen liittyvässä. Olit sitten kuntourheilija, huippu-urheilija, urheilija tai liikkuja. Unohtamatta tietenkään heitä, jotka liikkuvat keskitetysti tammikuun ensimmäiset kaksi viikkoa mielettömällä vimmalla ja innostuksella kaltaistensa kanssa, mutta unohtavat nämä joulukuun lopulla tehdyt lupaukset ensimmäisen huonon päivän sattuessa ja vannovat aloittavansa seuraavalla viikolla taas. Todellisuudessa seuraava viikko tarkoittaa ensi vuoden tammikuuta.

Nyt kuitenkin asiaan. Kävin Optimal Performancessa tällä viikolla ravintovalmennuksessa.  Itse olen aina ajattelut syöväni enemmän tai vähemmän oikein painopiste ollen tuolla enemmän puolella. Tosin samaan aikaan olen kuitenkin ihmetellyt miksi rasva ei yksinkertaisesti tietyistä paikoista poistu, tein sitten mitä vaan. Samaa hengenvetoon sanottava, että tuo nyt jo 10kk kestänyt karkki-, suklaa- ja sipsilakko ei ole ollut sen arvoinen. Tulokset eivät juuri näy. Tosin en sitä nyt kyllä aio lopettaakaan. Kerta nyt tänne asti on päästy, turha sitä on nyt alkaa lipsua, joten homma jatkuu! Päästyäni paikan päälle minulta mitattiin rasvaprosentti, joka oli osaltani positiivinen yllätys. Ilman kolmea pahinta ongelmakohtaani se on 15,3%, mutta nuo ongelmakohdat lisättynä todellisuus on väliä 18-19%. Viimeksi kun se mitattiin, tosin ei ammattilaisen johdosta, tulos oli 22%. Lievästi sanottuna, siinä oli kriisin paikka itselläni.


Omat ongelmakohtani ovat ”jenkkakahvat”, navan alapuoli sekä takareidet. Ensimmäisenä ajatuksena tietenkin tuollaisista tulee, että syö huonosti. Todellisuudessa jokainen ongelmakohta kuitenkin liittyy elimistön toiminnan häiriöihin sekä hormonitasapainoon, siis urheilijoilla ja suurin piirtein terveellisesti syövillä henkilöillä. Jos ruokavalio koostuu pääsääntöisesti, kebabista, karkeista, limsoista ja viikonloppuisin alkoholista, niin syynä on huonosti syöminen. Takaisin omiin ongelmiin; nuo ”jenkkakahvat” johtuvat liiasta insuliinista, navan alapuoli johtuu stressistä ja takareidet liiasta estrogeenin saannista sekä insuliinista. JOTEN sain melkoisen litanian hommia, mitä tehdä.

Ensinnäkin komento tuli, että on hankittava muutama lisäravinne. Onnekseni tuolla henkilökohtaisella karkkikaupallani (sportsnutrition.fi) on listoillaan kaikki tarvittavat. L-glutamiini oli ensimmäinen hankittava lisäravinne. Tärkein syy tässä on immuniteetin parantaminen. Itse sairastelen aika paljon ja etenkin syksyisin. Ravintovalmentaja sanoi tämän johtuva mahan sekä suoliston huonosta kunnosta. Pari vuotta sitten söin antibiootteja kuin karkkia, koska kärsin jatkuvista korvatulehduksista ja muista vaivoista. Eri lääkärit sitten jakoivat kilpaa erilaisia antibioottikuureja. Nykyään en antibiootteja suostu syömään ellei ole täydellinen pakko. Nämä kuurit kuitenkin tuhoavat oman immuniteetin ja pahimmilaan sitä ei koskaan saa täysin takaisin. Siksipä siis L-glutamiinilistoille.

Toinen erittäin tärkeä ravinne, jota tuli komennoksi tankata oikein kunnolla ensimmäisen 6 viikon aikana, oli omega-3-rasvoja eli kalaöljyä. Kalaöljy on aine, joka vaikuttaa aineenvaihduntaan, hormonien tuotantoon, immuniteettiin ja moneen muuhun asiaan. Jokaisen ruoan yhteydessä siis tämä tyttö vetää kalaöljyä seuraavan 6 viikon ajan. Tässä tuli myös tärkeä lisäohje, että nyt puhutaan juurikin kalaöljystä EI kalanmaksaöljystä, joka ei ole läheskään yhtä hyvää.

Näiden kahden lisäksi sinkki  ja D-vitamiini ovat tärkeimmät vitamiinit, mitä suuhuni pistän. Itselläni oli raju sinkkivaje, joka todettiin sinkkitestillä. Join sinkkipitoista ainetta, jota purskuteltiin ja jos se ei maistunut miltään oli sinkkivaje ja jos juoksit vessaan oksentamaan pahan maun takia, oli kaikki hyvin. Itse siis istuin kiltisti tuolilla ja ihmettelin, kun ei maistunut miltään. Lisäksi D-vitamiinia täytyy syödä. Kaikilla suomalaisilla on automaattisesti D-vitamiinivaje, koska emme saa tarvittavia määriä auringosta, joten se on sitten hankittava purkista. Solariumia ei sitten muuten lasketa auringonvaloksi!


Ja lopuksi vielä tärkeimpänä neuvona tuli gluteeniton ruokavalio. Gluteeni ei nyrkkisääntönä sovi kenellekään. Se aiheuttaa insuliinin tasossa piikkejä ja lisäksi se heikentää aineenvaihduntaa ja ruoansulatusta. Joten nyt gluteeni poistuu ruokavaliostani. No jos täysin rehellisiä ollaan, gluteeni poistuu heti, kun nuo kaksi ruisleipäpakettia on syöty jääkaapista pois. Köyhänä urheilijaopiskelijana ei nyt ihan varaa ole heitellä ruokaa noin vaan roskiin. Mutta heti kun ne on syöty tämä plikka aloittaa gluteenittoman ruokavalion! Tosin edessä on nyt itselläni selvittäminen, että missä kaikessa on gluteenia. Tehtävä, jossa saattaa mennä hetki. Niin ja lisäksi tietenkin kaikessa kannattaa suosia luomua. Mitä vähemmän prosessoitu ja kemikalisoitu (säilöntäaineet, antibiootit lihassa yms yms.) sen parempi. Onnekseni tuo oma ikkunan alla kasvattamani perunasato oli suuri menestys, joten ainakin yksi ruoka tällä viikolla tulee olemaan lähes täysin luomua sekä gluteeniton.


Avainsanat: , ,

Uudempi

Vanhempi

Saatat myös pitää

Vinkkejä vatsan hoitoon

su 23.4.2017

Meikäläiselle on kuluneen kahden kuukauden aikana käynyt melkoinen… Lue koko kirjoitus

Ihana kamala ruoka

ma 20.6.2016

Onko kukaan muu huomannut, että ruoka ja ruokavaliot tuntuvat olevan… Lue koko kirjoitus

Mitä jos lopettaisit? Tai…

ke 27.1.2016

Muutoksia! Koska kalenterissa lukee 26.1.2016 niin sitkeimmillä uuden… Lue koko kirjoitus