Kesäkuntoon jo talvella!

Hyvinvointi | sunnuntai 23. joulukuuta 2012

Ja tässä sitten se lupaamani päivitys. Nämä ovat omasta mielestäni niitä tärkeimpiä asioita, jolla tuo allekirjoittaneen rasvaprosentti saatiin parissa kuukaudessa niihin ihannetuloksiin, joita aikaisemmin oli  haettu yli vuosi, turhaan. Lisäksi listassa on myös omia aterioita, jotka pysyvät suurin piirtein samoina aina. Tosin nyt heti näin alkuun yksi asia, joka menee aivan liian monella laihduttajalla tai rasvanpolttajalla pieleen: Kuntoon ei pääse lopettamalla syömistä! Tämä on todella tärkeä asia. Kun vähentää ruokaa, kroppa menee säästöliekille ja pitää niistä rasvoista henkeen ja vereen kiinni ja voi olla varma, että rasva ei pala. Kun ruokaa tulee tarpeeksi ja säännöllisin väliajoin paranee aineenvaihdunta ja näin myös laihtuu/rasva palaa. Neuvoihin:

Päivä alkaa aamupalalla… yllättäen.

Kuten kuvasta näkyy, aamupala koostuu kahdesta gluteenittomasta leivästä (Schär, on muuten kauppojen halvin gluteeniton leipä, jota saa ainakin Prismoista) kahdesta kananmunasta, puolikkaasta tomaatista ja levitteestä. Kuvasta tosin puuttuu merisuola, jota jokaiseen aamupalaan tulee sekä palvikinkku, joka sattuneesta syystä (kröhöm söin edellisenä iltana viimeisen palan) oli loppunut. Tämä on oma pyhä Graalin maljani. Tälläinen aamupalani on ollut jo vuoden, tosin gluteenitonta leipää edelsi ruisleipä. Niin ja päälle tietenkin vesi, kahvi ja mehu.

Aamupalan perään otetaan suositellut vitamiinit. Itselläni vitamiinit vaihtelevat hieman treenikaudesta ja tilanteesta riippuen, mutta joka ikinen päivä syön Omega3, D-vitamiinia, sinkkiä, magnesium kaliumia sekä multivitamiinin. Joku saattaa ihmetellä, miksi syön multivitamiinin lisäksi muitakin vitamiineja. Syynä tähän on oma mottoni , joka pätee niin treeneissä, ruoassa kuin myös vitamiineissa: Mieluummin vähän liikaa, kuin liian vähän. Ok myönnettäköön, pidemmän päälle treeneissä tuo ei paras mahdollinen ole, mutta yksittäisissä jutuissa toimii!

Kaikki vitamiinit Sportsnutrition.fi
Jos yhtään enemmän liikkuu, on hiilihydraattien saanti erittäin tärkeätä ja itselleni lajini vuoksi yksi tärkeimmistä asioista. Tällä hetkellä saan hiilarini pääsääntöisesti riisistä ja leivästä. Perunaa käytän myös aika ajoin, mutta huomattavasti vähemmän kuin riisiä. Näiden lisäksi joskus tulee myös kvinoaa syötyä, mutta hintatasoltaan se on hieman tyyris, joten sen syöminen jää vähemmälle. Bataatti on kuulemma myös hyvä hiilarin lähde, mutta en ole vielä päässyt kokeiluasteelle sen kanssa, mutta ajatuksissani se on.

Hedelmät ja vihannekset useamman kerran päivässä. Juu tiedän, vanhaa tietoa ja varmasti kaikille tuttua, mutta näiden tärkeyttä ei voi korostaa. Ruisleivän poistuttua ruokavaliosta, on vihannesten tärkeys kuidun saannin takia myös noussut arvoon arvaamattomaan. Joka päivä tulee sitä vihreää naposteltua. Vihreäksi ei sitten lasketa teetä.


Herkkupäivä kerran viikkoon, antaa aineenvaihdunnalle potkua ja helpottaa psyykettä. Ok, minulle neuvona tuli viiden päivän välein, mutta tein omatoimisesti päätöksen, että se on kerran viikossa… ainakin useimpina viikkoina. Ja todellakin, tuon 2.5 kuukauden aikana kun rasvaprosentti laski 19% sinne 15% niin herkkupäivä oli joka viikko. Näin joulun alla tuo gluteeniton ruokavalio hieman masensi, koska piparkakut ovat kuitenkin ihan mukavia, mutta onnekseni joku viisas oli tässäkin nähnyt markkinaraon: gluteenittomia piparkakkuja!

Ensimmäinen glögi-ilta oli lievästi sanottuna hanurista, koska näiden olemassaolosta en silloin vielä tiennyt. Naposteltavaksi jäivät siis kynnet. Onnekseni kynnet vaihtuivat nopeasti noihin ja nämä maistuvat vieläpä hyviltä! Ainakin omasta mielestäni. Tosin tämä kommentti tulee ihmiseltä, joka ei vuoteen ole niitä sipsejä, karkkeja tai suklaata vetänyt, joten voipi olla, että nuo makuhermot ovat tottuneet hieman erilaisiin makuihin ja se makean raja on melko matalalla nykyään.

Etenkin heille, jotka urheilevat vähääkään tosissaan; palautusjuomat. Jokaisen treenin jälkeen tulisi saada heti, jotain ruokaa. Koska tämä on itselleni mahdottomuus, ovat palautusjuomat pelastavia enkeleitäni. Tärkeimpinä palautusjuomissa ovat proteiinit ja hiilihydraatit. Tästä tosin on hieman eri kuppikuntia koskien sitä, että tuleeko hiilareita saada heti treenin jälkeen vai vasta tunnin päästä. Itse haluan niitä heti treenin jälkeen.
 Oma suosikkini on Sportsnutritionin Recovery 50. Sen lisäksi, että palkkarissa on proteiinia sekä hiilaria, on siinä myös miljoonaa eri mineraalia sekä vitamiinia. Kovien treenien jälkeen aivan loistava, koska tietää saavansa kaikki tärkeät ravintoaineet heti lihaksiin sisään.



Muutamia juttuja vielä:

  • Proteiinit, näitä on saatava joka ruoalla ja riittävästi, myös välipalojen yhteydessä.  Neuvona tuli, että proteiineilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sellaisia proteiineja, jotka tulivat jostain jolla oli joskus silmät ja suu. Anteeksi kaikille vegetaristeille.
  • En voi tarpeeksi painottaa, vehnä hiiteen.
  • Rasvaa jokaisella ruoalla, paitsi treenin jälkeisellä. Tämän kuulin vasta silloin viime käynnillä, mutta kun aloin miettimään asiaa, niin tajusin noudattavani tätä sääntöä automaattisesti lue: vahingossa .
  • Vettä ja paljon. Itselläni hieman parantamisen varaa vielä tässä.
  • Syö aina kun on nälkä, siis aina. Jos huomaan lepopäivinä olevani koko ajan nälkäinen tiedän saaneeni liian vähän kaloreita, joten pyrin silloin myös tankkaamaan.
  • Säännöllinen ateriarytmi, maksimissaan 3-4 tunnin tauko ruokien välillä.
  • Ja se jo Tohtori Noora terveystuotteissa mainittu L-glutamiini
  • Porrastus. En suosittele muuttamaan kaikkea kerralla vaan osissa. Itse poistin mm. vehnän vaiheittain ruokavaliosta ja vieläkin sitä pienissä määrin syön. Jos tekee kerralla liian rajuja muutoksia, on niissä vaikea pysyä.


Siinä nyt olisi sitä listaa. Itselläni on vielä parantamisen varaa parissakin kohdassa, mutta kyllä se tästä. Nämä ovat niitä juttuja, jotka itselleni toimivat. Jos on kiinnostusta, niin suosittelen kyllä menemään OptimalPerformancen BioSignature –analyysiin, jossa mitataan rasvaprosentti 12 kohdasta. Tällä mittauksella selvisi omat ongelmakohtani niin kropassa kuin myös ruokavaliossa.

Mutta onnekseni huomenna on herkkupäivä luvassa ja tämä tyttö ahtaa itsensä täyteen gluteenitonta piparia ja glögiä!

Hyvää joulua kaikille!

Avainsanat: , , ,

Saatat myös pitää

Vinkkejä vatsan hoitoon

su 23.4.2017

Meikäläiselle on kuluneen kahden kuukauden aikana käynyt melkoinen… Lue koko kirjoitus

Ihana kamala ruoka

ma 20.6.2016

Onko kukaan muu huomannut, että ruoka ja ruokavaliot tuntuvat olevan… Lue koko kirjoitus

Mitä jos lopettaisit? Tai…

ke 27.1.2016

Muutoksia! Koska kalenterissa lukee 26.1.2016 niin sitkeimmillä uuden… Lue koko kirjoitus