Ei rasvaton, mutta vähärasvainen kuitenkin!

Hyvinvointi | sunnuntai 7. heinäkuuta 2013

Nyt kävin PITKÄN tauon jälkeen taas Optimal Performancessa ravintovalmennuksessa ja siinä samalla Biosignaturemittauksessa. Sanottakoon, että jännitti hieman enemmänkin tuo käynti. Sinänsä odotin käyntiä kuin kuuta nousevaa, mutta toisaalta ei niinkään innostanut. Tiesin, että hommat eivät aivan kuin elokuvissa olleet sujuneet. Se hallikauden aikana mykoplasmaan syöty antibioottikuuri näkyi kyllä melko rajusti kropassa. Painoa tuli yli 2 kiloa lisää vieläpä todella vauhdikkaasti ja parhaimmillaan vaaka näytti lähemmäs 65kg. Kuurin jälkeen alkoikin armoton tappelu sen alas saamiseksi. Paino, ja siinä samalla rasvat, laskivat todella hitaasti. Tosin tähänkin tuli vielä lisää viivettä tuon toukokuun antibioottikuurin ansiosta. Voin sanoa, että aineenvaihdunta ei noista ainakaan tehostu. Onnekseni nyt on aineenvaihdunta alkanut pelittämään kuten pitääkin ja painon olen saanut sinne 61kg hujakoille. Radalla ei ainakaan lisäkilot siihen aikaan niitä kymmenyksiä tuo.
 
Tämä puolen vuoden pätkä on ollut kyllä todella opettavainen. Omalla kohdallani ruokailurytmi on kyllä yksi tärkein asia aineenvaihduntaa ajatellessa. Mitä enemmän ja useammin syön, sitä nopeammin rasva palaa. Useampaankin kertaan tämä on tullut todistettua. Siksipä pyrin olemaan erityisen tarkka ateriarytmien kanssa ja onnekseni omalla ruokavaliollani ja lajini ansiosta kaloreita on melkeinpä mahdoton saada liikaa. Toinen todella tärkeä asia on tuo gluteenittomuus. Olen kyllä huomannut, että gluteeni ei todellakaan minun mahalleni sovi. Näin jälkeenpäin on uskomatonta ajatella, että miten olen voinut edes elää syöden pastaa ja ruisleipää päivittäin. Gluteenittomuus on kyllä tullut pysyäkseen.
 
Nyt kuitenkin niihin mittaustuloksiin! Kuten sanoin, hieman pelotti. Olin aivan varma, että rasvaprosentti oli noussut viime kerrasta. Kyllä sen verran ongelmia oli ollut tuon painon, sairastelun ja muutenkin peilikuvan kanssa. Harvoin olen ollut näin onnellinen väärässä olemisesta! Muutamaa kohtaa lukuun ottamatta rasva oli edelleen vähentynyt ja kokonaislukemat ovat siellä 14-15% paikkeilla J
 
 
 
Voin sanoa, että olin todella helpottunut. Tosin omat ongelma-alueeni ovat edelleen reidet, takapuoli sekä lantion seutu, mutta reisiä lukuun ottamatta niistä ”jenkkakahvoista” sekä alavatsasta oli rasvaa lähtenyt edelliseen kertaan verrattuna.
 
Kuva otettu 3 viikkoa sitten
3 viikkoa sitten
Tällä viikolla
Olen kyllä tyytyväinen tästä. Vaikka odotukset olivat viime kerran jälkeen melko kovat ja tavoitteet olivat alempana, niin tämä väliaika oli sen verran ongelmia täynnä, että tuo 14-15% kyllä kelpaa itselleni mainiosti.
 
Tytin luona on kyllä ihana käydä. Sieltä tulee aina sellainen tietopaketti, että oksat pois. Edelleen on viilailtavaa tuolla ruokapuolella. Yhtenä mysteerinä on tämä jatkuva sairastelu. Itseltäni ideat alkavat olemaan jo melko vähissä. Ehkä meikäläinen on vain vanha ja raihnainen yksilö? Kävin tuossa pari viikkoa sitten verikokeissa ja vuoden aikana nenä on tähystetty ja magneeteissa sekä röntgenissä vierailtu. Kaikkialla soi sama laulu: normaalia, normaalia ja normaalia. Tytti tenttasi ruokavaliostani ja oikeastaan kaikesta, mitä suuhuni pistän. Itse olen kokenut, että olen tsempannut hyvin tuon vihreän syömisen kanssa. Tytti oli eri mieltä. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulee edelleen liian vähän, etenkin kun puhutaan kilpaurheilijasta. Nyt siis alkaa todellakin kunnon tsemppi sen suhteen. Tytti myös sanoi, että allekirjoittaneen maha on todella herkkä, asia joka on kyllä melko selväksi tullut myös itselleni. Täysjyväriisit eivät ehkä ihan parhaita mahdollisia ole, joten ne vaihdetaan valkoiseen riisiin. Myös oma kokeiluni pellavansiementen kanssa saa jäädä unholaan. Olen muutaman kerran ottanut suoraan pussista lusikalla siemeniä ajatuksella, että ainakin saan kuituja sitten tarpeeksi. Viime kerran jälkeen vatsalaukussa alkoivat viikon pituiset bileet, jotka huipentuivat aina siihen, että tein kuolemaa joko vessassa tai olohuoneen lattialla. Ei naurattanut.
 
Pari muutakin huomiota tuli:
 
·       -  Lisäravinteet, joita olen tähän asti napsinut, läpäisivät kaikki Tytin tarkan tutkan, joten niiden syönti jatkuu.
 
Tämä oli niin hyvän oloista, että menee kuulemma Tytilläkin testiin. Saa täältä

 
- C-vitamiinin määrää on lisättävä ja c-vitamiinin tulisi olla mielellään bufferoitua, joka on vatsalle ystävällisempää. Lisäksi c-vitamiinit mielellään treenin perään.
 
- Magnesiumin syönti siirretään iltaan ja treenin perään. Treenin jälkeen se imeytyy paremmin ja magnesiumilla on rauhoittava vaikutus, joten illalla otettuna se auttaa rentoutumaan.
 Siinähän noita taas onkin. Koko ajan tässä kyllä oppii uutta siitä, mikä sopii kropalle ja mikä ei. Onneksi suunta on edelleen oikea ja vaikka tämä vuosi onkin hieman ongelmallinen ollut, on sekin parempaan päin. Nyt tsemppaan entistä enemmän noiden ruokapuolen ongelmakohtien kanssa ja sitten saakin taas innolla odotella seuraavaa mittauskertaa!

Avainsanat: , , , ,

Saatat myös pitää

Vinkkejä vatsan hoitoon

su 23.4.2017

Meikäläiselle on kuluneen kahden kuukauden aikana käynyt melkoinen… Lue koko kirjoitus

Ihana kamala ruoka

ma 20.6.2016

Onko kukaan muu huomannut, että ruoka ja ruokavaliot tuntuvat olevan… Lue koko kirjoitus

Mitä jos lopettaisit? Tai…

ke 27.1.2016

Muutoksia! Koska kalenterissa lukee 26.1.2016 niin sitkeimmillä uuden… Lue koko kirjoitus