Rytmihäiriöitä

Hyvinvointi | sunnuntai 29. syyskuuta 2013

Syksyn ensimmäinen treeniviikko on takana ja kunnialla sekin mentiin läpi, vaikka tuo ensimmäinen viikko ei koskaan mikään helppo ole. Tosiaan viime viikolla teimme treenipohjaa porukalla ja kyllä melkoisen sekalaisin tuntein lopullista tuotosta katselin. Omat tunteet vaihtelivat mielettömästä innostuksesta, pelkoon ja ahdistukseen ja sieltä takaisin onneen ja uskomattomaan draiviin, kun pääsee taas tekemään sitä, mitä rakastaa. Nuo negatiiviset tunteet tulivat samasta syystä, mistä ne joka vuosi tulevat: ajasta ja tarkemmin ottaen sen puutteesta. Treenimääriä nostetaan vielä tänäkin vuonna ja viikkoon tulee 8-10 harjoitusta. Jokaiseen viikkoon, tätä ensimmäistä lukuun ottamatta, on myös tarkoitus pitää yksi lepopäivä. Tämä yhdistettynä tuohon täysipäiväiseen koulunkäyntiin hieman hermostutti. Toisaalta viime vuonna oli sama homma ja asiat kuitenkin hoidin kunnialla läpi, joten turha sitä on nytkään stressata!
 
Ensimmäisen treeniviikon ohjelma oli tällainen:
 
Maanantai: Määräintervalleja 2x6x200
Tiistai: Kuntopiirit + verkat ennen ja jälkeen
Keskiviikko: Aamulla lenkki sekä keskivartaloa ja illalla määräintervalleja 2x4x400
Torstai: Lenkki
Perjantai: Kuntopiirit + verkat ennen ja jälkeen
Lauantai: Tasotesti 3x3x300
Sunnuntai: Lenkki
Toki omiin aikatauluihin tuli pari muuttujaa, joten perjantain harjoitus vaihtui raivoisaan jalkapallon pelaamiseen ja keskiviikon ohjelma muuttui töiden takia. Muuten tuolla pohjalla mentiin.
 
Juoksija
Ihan hyvin ovat treenit alkaneet. Ensimmäinen kuntopiiri oli tosin hivenen masentava. Kuntopiiriä tehdessä näkyi eniten, että voimatasot ovat laskeneet, mikä on tietenkin täysin luonnollista, mutta ottaa siitä huolimatta päähän. Ego ei oikein kestä jos 20 punnerrusta tuntuu missään. Normaalisti kuitenkin se 40 on enemmän tai vähemmän helppoa.
Tasotestien jälkeen tiesi juosseensa vähän reippaammin. Heille, jotka eivät tiedä, tasotestissä testataan sykkeiden ja happojen avulla tasoja, missä menee esimerkiksi aerobisen ja anaerobisen harjoittelun raja. Vauhdit lisääntyvät jokaisessa sarjassa ja happoja otetaan verestä jokaisen sarjan päätteeksi. Testistä selvisi, että omalla kohdallani peruskuntoa on tehtävä ja paljon. Nyt on siis matalatehoisia juoksuja ja lenkkejä luvassa. Onnekseni lenkkeily on omasta mielestäni hyvinkin mukavaa, joten ei haittaa!
Suurimpana ongelmana tällä viikolla on ollut rytmistä kiinni saaminen. Ruokaa saa nyt syödä jatkuvasti ja tuo 2-3 tunnin välein syöminen tuppaa aina väliin unohtumaan. Puhumattakaan määristä, tiedän jo itsekin, että kaloreita on tullut liian vähän ja palautusjuomia tulee nyt jokaisen treenin perään ihan vain sen takia, että kalorit täyttyvät. 
 
 
 
Samoin unirytmin kanssa on ollut ongelmia. Uni tulee liian myöhään ja unta tulee kokonaisuudessaan omaan makuuni liian vähän. Toki nyt alkaa jo luonnostaankin väsyttämään illasta helpommin, koska kroppa alkaa olemaan sen verran kovilla päivien touhuamisista. Tuo koulu tietenkin tuo oman suolansa tähän kaikkeen, mutta nyt on vain otettava itsestä niskap*rseotteella kiinni ja pidettävä huoli, että hommat hoidetaan niin täydellisesti kuin tällä hetkellä vain voi, urheilun ehdoilla PISTE.
Reilu viikko vielä mennään Suomen syksyssä ja sitten vaihdetaankin maisemaa tuonne järven toiselle puolelle! Aluksi lähtö hivenen jännitti, mutta nyt en jaksa kyllä odottaa. Siellä on niin paljon helpompi keskittyä siihen urheiluun ja luonnollisesti harjoitusolosuhteet ovat hieman eri luokkaa. 
 
Kuulin muuten huhuja, että välillä saattaa olla niin lämmin, että kovimmat treenit kannattaa tehdä hallissa. Lisää tällaisia ongelmia!

Avainsanat: , ,

Saatat myös pitää

Rakas minusta on…

to 9.6.2016

Otsikkoa täytynee hieman avata. ”Rakas minusta on… Lue koko kirjoitus

Aineenvaihduntaan…

ke 22.4.2015

Ei ei ja ei. Kun kroppa ei toimi, niin kroppa ei toimi. Olen nyt… Lue koko kirjoitus

Arkista aherrusta

ke 11.2.2015

Pitkästä aikaa ajattelin kirjoittaa ihan arkisista jutuista. Olen… Lue koko kirjoitus