Läski palamaan!

Hyvinvointi | sunnuntai 9. maaliskuuta 2014

Elämässäni on nyt yksi kahdesta vaihtoehdosta meneillään: joko kaikki vaa’at, mitä olen kokeillut viimeisen 3 viikon aikana, ovat rikki tai sitten allekirjoittanut on ottanut perhosen henkäyksen verran lisää painoa. Perhosen henkäyksellähän tarkoitetaan sitten noin viittä kiloa ylimääräistä, mikä on melko tarkalla kädellä asettunut reisiin, takapuoleen, alavatsaan sekä jenkkakahvoihin. Toisaalta voisi se kai pahemminkin olla; se kaikki ylimääräinen voisi olla naamassa. Oli miten oli, nyt alkaa missio: läski tummumaan!
 
Mistä tämä idea sai sitten alkunsa? Rakas isosiskoni antoi ehkä sen suurimman vauhdin tälle innostukselle tehdä jotain tuolle omalle painolleni. Eilen Ideaparkin sovituskopista ulos tullessani rakas (oikeasti hyvää tarkoittava) isosiskoni huusi kovaan ääneen: ”NOORA! Sulle on tullu maha!! Sähän oot lihonu!” Tätä seurasi noin 10 minuutin luento siitä, kuinka minun on pakko tehdä asialle jotain. Toivojen suvussa ei saa olla kuulemma kuin viimeisen päälle kunnossa olevia naisihmisiä ja minua ei saa viedä minnekään muualle, kuin salaattilounaalle ja lenkille. Joku voisi moisista kommenteista ottaa nokkiinsa, minä otin neuvoista vaarin.
 
Nyt on aika monena aamuna vaaka näyttänyt 66,8kg. Se on paljon itselleni vaikka osa nestettä onkin. En koko elämäni aikana ole painanut yli 65kg ja oma ”normi” painoni pyörii 61 – 62kg välillä. Ajattelinkin sitten motivoida itseäni ja tehdä tästä omasta painon pudottamisestani ihan mission täällä bloginkin puolella!
 

 

Potentiaalia löytyy!
Mitä tämä työnimellä läski tummumaan kulkeva missio sitten tarkoittaa käytännössä? Itse olen nyt tehnyt kahta suurinta syntiä kuluneina viikkoina, kun puhutaan painon hallinnasta ja rasvojen pitämisestä alhaalla. Ensinnäkin olen syönyt todella vähän. Pahimpana päivänä söin kaksi ruokaa ja parhaimpinakin päivinä tuli vain 4 ateriaa päivässä, joista yksi ateria oli kaksi mandariinia. Tämä toiminta aiheuttaa jo yksinään sen, että aineenvaihdunta on mennyt täydelliseen tilttiin ja talvivaraston kerääminen onkin alkanut kovalla kädellä kropassa. Tilannetta ei toki auta se, että sitten kun olen syönyt, on se turhan usein ollut roskaruokaa tai muuten vain olen syönyt kerran/kaksi kertaa viikossa annoksia, mitkä ruokkisivat pienen koulullisen afrikkalaisia lapsia. Aineenvaihdunta on siis lievästikin sanottuna sekaisin.
 
Nyt seuraavina viikkoina avainasemassa ovatkin:
 
Ruokaa koneeseen vähintään 3 tunnin välein
Annoskokojen pienentäminen
Herkkupäivä kerran viikossa (ei silloin, kun siltä tuntuu)
Vettä vettä vettä!
Lisäravinteita kehiin ( L-glutamiini ja Omega-3 kuuri)
Aineenvaihduntaa kiihdyttäviä treenejä vähintään kerran viikossa
 
 
Sportsnutritionilta lisäravinteet
Noilla on tarkoituksena nyt lähteä liikkeelle. Huomaa kyllä, että edelleen stressitasot ovat todella korkeat, koska rasvat ovat kertyneet juuri niille aluille, mihin stressihormoni vaikuttaa. Lisäksi maha ei ole ihan junan vessan tavoin toiminut viime aikoina ja siksi tuossa ohjelmassa onkin tuo l-glutamiini kuurina. Sen avulla on tarkoitus saada vatsa ja suoliston toiminta taas kuntoon.
 
Aineenvaihduntaa kiihdyttävillä treeneillä tarkoitetaan matalatehoisia höntsäily treenejä, missä tehdään alhaisilla sykkeillä jatkuvasti jotain. Omalla kohdallani tämä tarkoittaa kävelylenkkejä, kuntopyöräilyä, todella kevyttä hölkkää, koordinaatioita sekä kevyitä hyppelyitä. Pyörähdin tuolla Nonamen Storellakin pari viikkoa sitten ja sieltä tuli tuliteriä treenivaatteita mukaan. Onpahan ainakin vermeet viimeisen päälle kunnossa, vaikka harjoitukset vähän surullisia ovatkin. (Huomioidaan, että kirjoittaja on viimeiset 10 + vuotta tehnyt kaiken arvokisat mielessä ja kilpaurheilijan mentaliteetilla)
 
Urheilusta en nyt ihan hetkeen ole täällä blogin puolella puhunut ja ihan tarkoituksella. Tavoitteellinen harjoittelu ei ole vielä alkanut. Pääkoppa ei vielä kestä ohjelmalla tekemistä. Jossain kohtaa harkitsin ihan treenin aloittamista kunnon ohjelman kanssa, mutta stressitasot nousivat sfääreihin PANIIKKI, PAKKO ONNISTUA, OLLA PARAS JA TEHDÄ TÄYSIÄ KOKO AJAN! Tätä seurasi itkupotkuraivari, mitä seurasi muuten vaan enemmän tai vähemmän synkähköt neljä tuntia, joten päätin vielä siirtää sitä treeniohjelmalla tekemisen aloittamista. Liikkunut ja urheillut kyllä olen. Viime viikot ovat menneet kaikenlaista omatoimista tehden ja seuraavat viikot, määrittelemättömään hetkeen asti, menevät samalla tyylillä.
 
Ajattelin kuitenkin nyt jonkin sortin tavoitteen itselleni tehdä, koska ihan mukava on itseään potkia jollain haasteella eteenpäin. Tämän takia aloitinkin omatoimisen suurin häviäjä, ei kun siis pudottaja haasteen!
 
Yritän parin viikon välein päivitellä tänne etenemistä ja muutamia treenejä pistän myös tulemaan, jos siellä ruudun takana on joku, joka myös tahtoo pistää sitä omaa peilikuvaa uuteen uskoon!

Avainsanat: , , ,

Saatat myös pitää

Vinkkejä vatsan hoitoon

su 23.4.2017

Meikäläiselle on kuluneen kahden kuukauden aikana käynyt melkoinen… Lue koko kirjoitus

Ihana kamala ruoka

ma 20.6.2016

Onko kukaan muu huomannut, että ruoka ja ruokavaliot tuntuvat olevan… Lue koko kirjoitus

Mitä jos lopettaisit? Tai…

ke 27.1.2016

Muutoksia! Koska kalenterissa lukee 26.1.2016 niin sitkeimmillä uuden… Lue koko kirjoitus