Vatsaongelmia ja ruokavalion viilailua

Hyvinvointi | tiistai 13. toukokuuta 2014

Isot pahoittelut, että on venähtänyt tänne kirjoittaminen. Oli niin kovat menot ja meiningit äitienpäivänä, että unohdin läppärin laturin Toijalaan. Onnekseni sain eilen illalla johdon takaisin, niin ei vieroitusoireet päässeet kovinkaan pahoiksi. Toki huomasin sitten tänään, että puhelimenkin laturi jäi sinne..  En tiedä yrittääkö tuo oma alitajunta kertoa jotain, kun elektroniikan laturit näemmä järjestäen unohtuvat milloin minnekin.
Nyt otsikkoon. Olen hyvin hyvin pettynyt vatsani toimintaan. Jos mahalaukkuni olisi ihminen, se ihannoisi varmasti Päivi Räsästä: mitään ei saa tehdä, syödä tai juoda ja kaikesta on jokin poikkipuolinen mielipide. Kaiken kukkuraksi olen huomannut, että sanottavaakin sillä tuntuu riittävän. Iltaisin olen pariin kertaan katsonut paidan sisään ihan vaan tarkistaakseni, että onko siellä lauma rupikonnia. Kyllä meinaan sellainen molske ja kurnutus tuntuu aina väliin kuuluvan, että ihmettelen, ettei ikkunalaudalle ole ilmestynyt kosijoita tuolta sammakkoeläinten haarasta.


Yhdistettynä tuohon koko komeuteen se, että parhaana päivänä meikäläinen menisi kevyesti 3-4kk raskaana olevasta ihmisestä. Tämä kaikki on saanut itseni taas vaihteeksi tsekkaamaan tuota omaa ruokavaliotani hieman tarkemmin. Onhan se kaikilla mittapuilla jo hyvä, mutta aina on parantamisen varaa. Ja on sekin myönnettävä, koska nyt ei kesän kisat kiillä silmissä, niin se tsemppaus siellä puolella, ei aina ole huippu-urheilijan tasoa.

Viime viikolla kuitenkin hieman tutustuin aiheeseen enemmän; luin vanhoja Optimal Performancesta saatuja A4:sia läpi ja kahlasin Googlessa. 

Yksi pienoinen kämmi, mikä gluteenittomuuden myötä tuli, oli viljojen poistumisen huomiointi tässä omassa syömisessä. Keliakialiittoon laitoin jo silloin uuden ruokavalion aloitettuani viestiä, että täytyykö jotain ottaa huomioon gluteenittomalla ruokavaliolla, mutta siellä sanottiin, että ei.  Nyt kuitenkin netissä vaeltaessani sanottiin useammallakin sivustolla, että gluteenittoman tulisi huomioida raudan, kalsiumin, B-vitamiinin sekä kuidun saanti, koska näitä saa paljon viljoista. Etenkin B-vitamiini on tärkeässä roolissa (myös muutenkin näin urheilijalle), mutta myös gluteenittomuuden takia. Sanottiinhan siellä, että jos on stressiä, niin silloinkin sen saanti korostuu…. Eli varmaan puolen Suomea pitäisi sen saannista huolehtia jo tuon stressin takia.


B-vitamiinia saa muun muassa täysjyväviljan kuoriosasta, marjoista, kalasta, vihanneksista, sianlihasta, broilerista sekä palkokasveista. Tuo on toki sellainen lista, mikä muutenkin olisi hyvä pitää mielessä ruokavaliota suunnitellessa, mutta myös tuota B-vitamiinia ajatellen.


Toinen juttu omalla kohdallani on kalsium. En juuri käytä maitotuotteita ja suunta on vähenevä koko ajan. Maitotuotteethan ovat yksi parhain kalsiumin lähde, mutta samalla ikävä kyllä tuolla Prisman hyllyissä komeileva maito ei mitään parasta mahdollista ole, koska melko prosessoituahan se on. Siihen päälle vielä limakalvoja ärsyttävä ja tukkoisuutta lisäävä vaikutus, niin ne yksinään riittivät vähentämään maidon käyttämistä. Yksi vaihtoehto on kokeilla vähemmän prosessoituja maitoja, joka jossain kohtaa on ihan uteliaisuudestakin edessä. Myös pähkinät ovat pikku hiljaa hiipimässä omaan ruokavalioon. Tosin siinä on opettelu edessä, koska vielä en itseäni ihan oravaan rinnastaisi.


On tässä muutama muukin muutossuunnitelma mielessä. Olen myös tuomassa vihannekset huomattavasti isompina määrinä omaan arkeen sekä yhtenä uutuutena on tuo kaikille lapsillekin niin rakas parsakaali. Tosin olen oppinut hienosti piilottamaan sen itseltäni eri ruoissa, joten ihan mukavasti se on alas mennyt.


Tätä kokonaisuutta tukee luonnollisesti myös oman rakkaan karkkikauppani tarjonta. Tuossa on nyt tämän hetken tuotteet, mitä päivittäin käytänSportsnutritionilta. Todennäköisesti lisään myös B-vitamiinin tuohon settiin. Muutenkin tulee jossain kohtaa kirjoitusta lisäravinteista ja mitkä lisäravinteet tukevat kropan toimintaa, etenkin siinä kohtaa, kun tahdotaan saada maha sekä suolisto kuntoon ja antaa sille aineenvaihdunnalle buustia.

En tiedä, onko muilla joskus eväiden ja muiden nappien ja jauhojen kanssa ongelmia, mutta löysin kyllä aivan loistavan lelun Sportsnutritionin sivuilta: Stacker Bottle. Helpottaa todella paljon, kun reissuissa saa samaan pakettiin erilaiset naposteltavat, lisäravinteet ja palkkarit. Ei ole tarvinnut nyt pakata viiten miljoonaan kippoon ja pussiin omia juttuja, kun on lähtenyt yöksi Toijalaan, vaan tällä on menty!


Tweet

Avainsanat: , ,

Uudempi

Vanhempi

Saatat myös pitää

Vinkkejä vatsan hoitoon

su 23.4.2017

Meikäläiselle on kuluneen kahden kuukauden aikana käynyt melkoinen… Lue koko kirjoitus

Ihana kamala ruoka

ma 20.6.2016

Onko kukaan muu huomannut, että ruoka ja ruokavaliot tuntuvat olevan… Lue koko kirjoitus

Mitä jos lopettaisit? Tai…

ke 27.1.2016

Muutoksia! Koska kalenterissa lukee 26.1.2016 niin sitkeimmillä uuden… Lue koko kirjoitus