Arkista aherrusta

Arki | keskiviikko 11. helmikuuta 2015

Pitkästä aikaa ajattelin kirjoittaa ihan arkisista jutuista. Olen ottanut melkoisen rautaisen otteen omiin päiviini sekä tekemiseen. Olen nyt parin viikon ajan pyrkinyt rytmittämään arkea nukkumisen suhteen. Kotona töitä tekevälle ja melkoisen erikoiset työajat omaavana (= vähän miten sattuu) on tuo tasaisen rytmin saaminen melko tärkeää. Etenkin, kun siinä urheilussa olisi tarkoitus ihan oikeasti kehittyä. Siksipä olen nyt kaksi viikkoa herännyt melkeinpä joka aamu 8-8:30 välillä, vaikka nukkumaanmeno myöhästyisikin. Jos jostain syystä yöunet eivät ole riittävät, niin se paikataan sitten päiväunilla. Pikku hiljaa rytmi on tuohon siirtymässä, mutta kyllä silloin tällöin on ongelmia iltaisin nukahtaa.

 

Olen aloittanut myös aamureippailut. Jokainen treenipäivä alkaa kevyellä 20 minuutin ulkoilulla. Kevyellä tarkoitan todellakin kevyttä. Reippaampi mummo pysyisi hyvinkin omassa kävely/hölkkä tahdissa, joten mistään kunnon urheilusuorituksesta ei ole kysymys. Tätä reippailua seuraa kotona pieni lihaskunto hetki, joka koostuu lähinnä fysioterapeutin aikoinaan opettamista liikkeistä sekä muutamasta muusta lihaskuntoliikkeestä. Tähän uuteen juttuun on parikin syytä. Syy numero yksi on se, että tahdon tehdä enemmän tuon liikkumisen ja treenaamisen suhteen. Treeniohjelma on muuttunut aika paljon ja en malttaisi tehdä pelkästään määrättyjä treenejä. Juttelin sitten valmentajan kanssa ja hän antoi vihreää valoa juurikin tällaisille todella kevyille herättäville, huoltaville tai palauttaville jutuille. Lisäksi päivän treenit ovat sujuneet huomattavasti paremmin, kun tuo aamun herättely on tehtynä. Toinen syy on niinkin yksinkertainen, kuin tuo painon pudottaminen. Mistä päästään seuraavaan asiaan.

 

rakasta (1520 x 1140)

vihreätä

Nyt on aamulla ollut hieno mennä, kun on aurinkokin paistanut ja vähän jopa kevättä ilmassa.

 

Viime viikkoon asti paino ei ollut pudonnut, siis ei kirveelläkään. Tämä on enemmän tai vähemmän uskomatonta, koska olen ollut täydellinen natsi ruokailun suhteen jo yli kuukauden. Noudatan täysin samaa systeemiä, mitä noudatin, kun rasvaprosentti oli noin 15% ja jopa ehkä parempaakin. Syön 2-3 tunnin välein, todella terveellisesti ja herkuttelut ovat täydellisen rajoitettuja pelkästään kerran viikossa olevaan herkkupäivään.

 

leipävälipala

 

Noh tämä on tuottanut jonkin verran harmaita hiuksia itselleni kunnes epätoivoissani googlasin ”paino ei putoa”. Eipä sieltä mitään uutta tullut, koska sen verran tietotaitoa itsekin näistä asioista omaan, mutta sitten törmäsin ”säästöliekki” -juttuun. Itse tiedän hyvinkin paljon ko asiasta ja yleensä ensimmäinen neuvo laihduttajille itselläni on se, että syö enemmän, mutta terveellisesti. Tämä pisti kuitenkin sen verran miettimään, että laskin huvikseni kalorilaskurilla sekä arvioidun kulutukseni ja ruokamäärän. …. Noooooh näissä saattoi olla melkoinen ero… Tarkalleen ottaen reilu 1000 kaloria….. liian vähän ruokaa. Ei tullut pieneen mieleenikään, että saattaisin olla noin isoilla miinuskaloreilla, mutta enpä sitä sen suuremmin edes ajattelut. Sitä on unohtanut, kuinka paljon kuluttaa nyt kun treenaa kovempaa ja muutenkin tuo ”Väärän näköinen urheilijaksi” -teksti ja siitä seurannut haloo aiheutti sen, että pieneen mieleenikään ei tässä kohtaa tullut se, että saatan sitten mennä aivan liian terveelliseen sekä liian vähäiseen ruokamäärään. Nyt kuitenkin olen jo muutaman päivän ajan lisännyt ruokaa aika paljon ja homma tuntuu vihdoinkin alkaneen toimia. Nälkä on koko ajan, paino on käynyt kertaalleen alle 70kg ja kroppakin näyttää siltä, että ”pöhötys” alkaa olemaan poistumassa. Toivoa siis on!

 

suomalaisetmarjat

 

Tästä huolimatta menen vielä lääkärin määräämiin tutkimuksiin. Tuli sellainen litania juttuja, että oksat pois. Ainakin verikokeet, kilpirauhashormoni, kolesteroli, anemia ja sydänfilmi olisi itselläni luvassa. Katsotaan nyt varmuudella kaikki, että ei sieltä mitään yllätyksiä tule.

 

Treenit ovat kulkeneet hyvin! Välillä oikeasti huomaa, että kroppa on aika väsynyt ja vaatii palautumista, mikä on omasta mielestäni todella outoa, koska treenitunnit ovat vähentyneet melko paljon, mutta tästä huolimatta kehitystä on tullut ihan mukavasti. Kestävyys on parantunut jo melkoisesti aikaisempaan, mutta onhan sitä hakattukin ja samoin voimatasot ovat ihan hyvällä mallilla. On ollut ihan oikeasti tekemisen meininki, kun useammassakin treenissä on saanut polvillaan maassa käydä, kun jalat eivät ole jaksaneet kannatella. Parasta! Hieno juttu on myös se, että olen pysynyt terveenä. Tämä on todella upea asia ja samalla tuo uskoa tekemiseen, koska aikaisempina vuosina tuntui olevan tautia taudin perään. Kolotusta nyt on ja pientä flunssaa, mutta näitä ei lasketa. Kolotus ja pienet lihaskivut ovat normaalia, kun treenataan vähän kovempaa ja tukkoisuutta nyt tuntuu olevan aina, joten en valita! Lihaskipuihinkin olen tarttunut sen verran, että aloitin pari viikkoa sitten tekemään melkein jokaisen treenin jälkeen kotona kunnon palauttavan ja lihashuollon venytellen sekä Foam Rollerin kanssa. Jos nyt johonkin paikkaan sattuu enemmän, niin sitten istutaan sen jääpussin kanssa kunnes lihas/jänteet kylmenevät ja kipu helpottuu.

aamulenkki

Aamureippailulle!

Kuviossa ovat myös mentaaliharjoitukset, joista voisin kirjoitella enemmänkin tänne ja jakaa vinkkejä jossain kohtaa. Mielikuvaharjoitteet ovat rantautuneet omaan arkeen  sekä erilaiset rentoutumismenetelmän. Näissä nyt on melkoisesti vielä opettelua, mutta eiköhän tuo harjoitus tee tässäkin asiassa mestarin!

 

Siinäpä näitä! Suositten kyllä lämpimästi kaikille aamureippailuja. Ei siellä tarvitse juosta tai edes pitkää lenkkiä tehdä, mutta kyllä se päivä ihan erilailla lähtee käyntiin puhumattakaan, jos treenit ovat myöhemmin samana päivänä luvassa, niin kyllähän se melkoisesti auttaa. Plus sitä saattaa nähdä aika hienoja auringonnousuja parhaimmillaan lintujen laulun säestämänä. On se aika hieno fiilis tuolla tavalla päivä aloittaa!

Avainsanat: , , , ,

Saatat myös pitää

Vastuu omasta…

ke 16.8.2017

MM-Lontoo on herättänyt paljon keskustelua yleisurheilusta ja… Lue koko kirjoitus

Matka Kalevan kisoihin

ke 19.7.2017

Menoa ja meinikiä on riittänyt! Alkuun kiteytys, mitä tähän omaan… Lue koko kirjoitus

Työ tulosten takana

to 15.6.2017

Yksi suurimmista tavoitteistani täällä blogissa on tuoda… Lue koko kirjoitus