Aktiivisuusranneke | Go or no go?

Arki | torstai 25. helmikuuta 2016

Sain Fitbitin Surge -aktiivisuusrannekkeen itselleni käyttöön muutama viikko takaperin. Tai no itseasiassa en osaa enää sanoa, että onko tämä aktiivisuusranneke, älykello, sykemittari vai jotain siltä väliltä. Ominaisuuksia kun on kosketusnäytöstä, sykkeeseen, viestien ruudulle tulemiseen, GPS:ään ja vaikka mihin näiden väliltä. Suoraan sanottuna en ihan täysin tiennyt, että mitä kellolta odotin. Sykemittari oli ostoslistalla joka tapauksessa, joten tämä tuntui mainiolta vaihtoehdolta, jonka toimivuuden tahdoin testata.

aktiivisuusranneke

En olisi kuuna päivänä uskonut, että tästä tulee melkoisen vakio ranteen koristaja, mutta niin siinä vain kävi. Melko monelle juoksijalle sykemittari on se must have -juttu. Itsekin teen paljon treenejä niin, että vauhdit sekä palautukset jaotellaan sykkeiden mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, kun syke menee tietyn rajan alle palautus loppuu tai vaihtoehtoisesti, jos syke nousee tietyn rajan yli, niin vauhtia hidastetaan. Etenkin peruskuntokaudella sykkeiden kanssa pelataan, koska pohjakuntoa kohottaessa ei syke saa nousta yli 140. Voin sanoa, että se on lenkeillä yllättävänkin haastavaa mennä niin, että sykkeet eivät nouse, koska jalat olisivat kyllä meno mielellä.

 

Nyt samaan hengenvetoon on kuitenkin sanottava; Fitbit ei ole sykemittari, vaikka sykkeen laite ottaakin, se on aktiivisuusranneke. Laite mittaa sykkeen ranteesta, joten se on jonkin verran myöhässä. Lisäksi todella kovissa treeneissä, missä tulee paljon liikettä (kova kuntopiiri, aitatreeni, nopeustreenit ja happovedot) ja heilumista tai jos syke nousee hetkellisesti todella korkealle, saattaa laite aika ajoin sen kadottaa. Lenkeillä, alkuverkoissa sekä kevyemmissä treeneissä (jumpat, fysiotreenit) mittari pysyy hyvin mukana. Sykevyöt ovat tuon puolen teknologiassa vielä edellä, mutta kovaa vauhtia myös ranteesta sykkeen mittaaminen kehittyy. Tosin, vaikka ranneke hetkellisesti kadottaisikin sykkeen, niin se osaa silti arvioida, missä mennään, joten mitään suurta vahinkoa ei tapahdu. Vaikka täydellisen oikeaa sekä ajantasalla olevaa syketietoa en treeneistä aina saa, niin kello on siitä huolimatta osoittautunut erittäin hyödylliseksi vekottimeksi.

 

Mittari yhdistetään Fitbitin omaan appiin, joka varastoi ja kerää päivistä erilaista dataa; kalorien kulutus, askeleet, kilometrit, aktiiviset minuutit, noustut portaat sekä unen määrän. Sinne voi myös lisätä syödyt kalorit, juotu vesi ja tehdä oman suunnitelman painon pudottamiseksi, missä kirjataan tavoite ja mittari laskee paljonko päivän aikana kaloreita saa tulla.

 

Se itselle erittäin kiinnostava (ja tavallaan vähän järkytyksenäkin tullut asia) on koonti omien päivien aktiivisuudesta. Ohessa on neljältä eri päivältä dataa. Saa arvata, mikä kuuluu millekin. Yhtenä päivänä oli nopeusvoima, toisena ”teen kuolemaa kotona lepo”, kolmas kuntopiiri sekä lenkki samana päivänä ja neljäs aktiivinen lepopäivä. Noh se teen kuolemaa kotona lepopäivä ei varmaan ole kauhean vaikea arvata…

fitbitsurgeFitbit (2)

Näitä pyöritellessäni tein melko tärkeitä huomioita: Kovempina treenipäivinä saa oikeasti syödä aika kovalla kädellä etenkin, kun ruoka on terveellistä. Silloin, kun mennään yli 3000 kalorin, niin sitä safkaa saa ladata naamariin koko ajan. Yhtenä päivänä ei ruoka jostain syystä maittanut ja en sitten syönytkään tarpeeksi ja jäin melkein 1000 kaloria miinukselle (en laske laske kaloreita, mutta tässä on oppinut vuosien varrella jo arvioimaan omien ruokien kalorimäärät), niin sain maksaa siitä sitten seuraavat kaksi päivää, kun treenit eivät kulkeneet ollenkaan. Vähän teki mieli hakata omaa päätä etenkin, kun tiesin, että sinä päivänä olisi väkisin täytynyt tankata, Toisaalta Surgen avulla tein myös muutoksen herkkupäivään. Yleensä olen pitänyt herkkupäivän viikonloppuna, mutta tulin siihen tulokseen, että siinä ei ole mitään järkeä, koska kulutus on aika ajoin melko pientä viikonloppuisin, kun taas kovina treenipäivinä on vaikea saada kaloreita täyteen. Siksipä uusi herkkupäivä onkin perjantaisin. Silloin teen kaksi treeniä ja kulutus menee aina yli 3000 kalorin, joten herkut kannattaa siihen päivään ajottaa.

 

Olen kauhukseni huomannut, että olen jäänyt tähän hivenen koukkuun. Sen lisäksi, että saan viikottaisen koonnin omasta aktiivisuudesta, niin saan myös palkintomerkkejä, kun saavutan tietyn määrän askelia, portaita, kilometrejä jne. Ilmeisesti palkinnot ovat mukavia saada, koska tässä on alkanut itseään vastaan jo ihan tosissaan kisaamaan erilaisten merkkien perässä. Toisaalta tunnetusti kaikkihan on mukavampaa, kun siitä saa kilpailun… Sitä paitsi tuo datan seuraaminen on vaan todella koukuttavaa!

 

fitbit

 

 

aktiivisuusrannekkeet

Dataa eilisestä lenkistä

Summa summarun; Jos tavoitteena on saada erinomainen sykemittari, niin tämä ei ole laite siihen, mutta jos ajatuksena on saada liikettä sinne takapuoleen, motivaatiota, tietoa omasta päivän aktiivisuudesta sekä apua esimerkiksi painonhallintaan, niin suosittelen kyllä ehdottomasti!

 

Niin ja arvaajille kuvat vasemmalta oikealle ylärivistä alas: Kuntopiiri ja lenkki, kuolemaa kotona, aktiivinen lepopäivä ja nopeusvoima.

 

Avainsanat: ,

Saatat myös pitää

Slush Top 10

la 21.11.2015

Viime viikolla tulin taas yhden kokemuksen verran rikkaammaksi, kun… Lue koko kirjoitus

Kylmähoito on saapunut…

su 25.10.2015

Jes vihdoinkin meikäläinen voi täällä blogin puolella kirjoittaa… Lue koko kirjoitus

Testissä kompressiotrikoot

ti 28.7.2015

Nyt ne tuli, nyt ne tuli, nyt ne tuli! Zero Point on tuonut… Lue koko kirjoitus