Paratiisi nimeltä Koh Lanta

Arki | keskiviikko 30. maaliskuuta 2016

Ah Koh Lanta! Tässä tulee ihan haikea olo, kun muistelee tuota paratiisia, missä saatiin viikon verran elämästä nauttia. En ihan tarkalleen enää muista, miksi matkakohteeksi valikoitui juuri tämä Thaimaan saari, mutta päätöksenteko meni viikon surffailun ja pohtimisen jälkeen suurin piirtein näin: ”F*** this s*** meikä ottaa ekan saaren, mikä mieleen tulee. Ja näin kohteeksi päätyi Koh Lanta. Tosin onneksi päätyikin, koska lämmöllä voin suositella tätä paikkaa!

kohlanta

longbeachkohlanta

Tuossa ylemmässä kuvassa on 360 kuvaa eli kun sitä klikkaa ja pyörittelee, niin näkee koko rannan.

Sen verran vielä muistaessani, jos joku nyt tänne innostuu matkaamaan, niin matkustaminen kannattaa suorittaa niin, että Krabilla ollaan ennen iltaa. Me saavuimme paikan päälle lentäen Bangkokista Krabille ja ostimme oikein kunnon lampaina suoraan lentokentältä yhdeltä ”matkatoimiston” tiskiltä liput bussiin, jonka piti viedä meidät satamaan, mistä oli tarkoitus veneellä päästä suoraan Koh Lantalle. Noh bussi vei meidät enemmän tai vähemmän hämärän hotelli/toimiston pihalle (ei lähellekään satamaa), missä meille ilmoitettiin, että veneitä ei enää kulje, koska on jo ilta ja tulee pimeää. Ainoa vaihtoehto on ostaa taksi, mikä maksoi 3000 bahtia. Itsehän tästä närkästyin aika kovalla otteella, koska huijaaminen on veemäisintä koskaan ja teinkin osallisille melko selväksi asian. Jännästi sitä alkoi myös thaimaalaisten englanti huonontua, kun pyydettiin selittämään, että miksi myitte meille matkan satamaan, joka ei vienytkään satamaan. Pitkän väännön jälkeen paikalle tuli joukko saksalaisia, joilla oli sama ongelma ja hekin kovaan ääneen ihmettelivät, että missäs se venekyyti nyt sitten on. Luonnollisesti tämä ”matkatoimisto” sanoi, että heillä ei ole minibusseja käytössä (siinä pihassa seisoi 3 minibussia) ja että ainoa vaihtoehto on ottaa kaksi erillistä taksia, jotka maksoivat todella paljon Thaimaan hintatasoon suhteutettuna. Hetken pohdinnan jälkeen päätimme saksalaisten kanssa yhteistuumin sanoa Auf Wiedersehen! tälle porukalle ja talsimme viereiseen baariin, mistä todella ystävällinen nuorimies soitti apua ja paikalle saapunut nainen tilasikin meille minibussin. Tämän tarinan vinkki on siis, että jos joku Koh Lantalle matkustaa, niin älkää ostako lentokentältä ainakaan bussikuljetusta satamaan, koska se ei välttämättä sinne satamaan asti vie. Lisäksi kannattaa saapua päivällä, koska lautatkaan eivät enää 10 jälkeen Koh Lantalle kulje eli autollakaan ei sinne silloin pääse. Lopulta kuitenkin pääsimme turvallisesti perille ja yhtä kokemusta rikkaampana loma jatkui.

Koh Lanta oli aivan täydellinen siihen tarkoitukseen, mikä meillä oli haussa: Rentoutuminen höystettynä touhuamisen mahdollisuudella ilman mielettömiä turistirysiä. Täytyy sanoa, että tämä paikka: Nailed it!

Mitä kaikkea Koh Lantalla sitten tehtiinkään?

Ykkösenä huudettava auringonlaskut! Ne olivat kyllä jotain aivan omaa luokkaansa. Suomessakin olen saanut todistaa aivan uskomatonta väriloistoa auringonlaskun aikaan, mutta siinä on vain sitä jotain, kun lillut lämpimässä meressä samalla, kun aurinko laskee horisonttiin. Tämä oli kaikkien iltojen kohokohta. Tosin nyt täytyy rehelisyyden nimissä sanoa, että kamera otti melko ärhäkästi punaista kuviin ja ihan näin punainen näkymä ei ollut, vaan enemmänkin tuon alemman kuvan pinkki.

kohlantalongbeach

kohlanta

Vuokraa skootteri ja anna palaa! Kaikki ja siis aivan kaikki ajoivat skoottereilla. Luonnolisesti mekin päätimme sellaisen vuokrata ja lähteä kiertelemään. Kyseessä on sen verran pieni saari, että koko paikan saa alle päivässä kierrettyä, vaikka muutaman pysähdyksen tekisikin. Skootterin vuokraus maksoi 250-450 bahtia riippuen, minkä tasoisen vekottimen otti. Omassa tapauksessa päädyimme tehokkaampaan, missä oli myös säilytystilaa tavaroille, niin ei tarvinnut +35 asteessa pitää jatkuvasti painavaa reppua.

kolanta

Meikäläinen sai kaikkien aikojen katu-uskottavimman kypärän! Tämän innoittamana päätin myös perustaa oman moottiripyöräjengin nimeltä Pinkdidos.

Käy Khlong Chak Waterfallilla. Tosin sanan ”vesiputous” käyttö olisi melko liioiteltua, koska omia hikipisaroita lukuunottamata, vettä ei mistään kyllä pudonnut. Mutta oli tuo silti hieno paikka käydä. Putouksille sai jonkin verran kävellä metsässä, joten vesipullolla kannatta varautua. Ilmeisesti ei niin kuivaan aikaan kyseessä on näyttävä paikka, mutta tämä maaliskuun puoliväli ei kaiketi tähän kategoriaan lukeudu. Skootteri täytyy jättää paikallisen majatalon pihaan, joka maksoi hurjat 20 bahtia. Putouksille kävellessä voi myös käydä polun vieressä sijaitsevassa luolassa sekä nähdä elefantteja, koska paikallinen ”Elephant trekking” -paikka sijaitsee matkan varrella. Tosin itse en mennyt norsuilla ratsastamaan enkä todellakaan suosittele muillekaan samaa, koska koulutusprosessi on todella raaka, missä kidutetaan eläimiä ja tämä turistien innoksi norsujen vangitseminen on aiheuttanut sen, että villit norsut ovat siirtyneet uhanalaisten eläinten listoille. Asiasta voi lukea lisää täältä. Siksipä suosittelenkin muita aktiviteettejä, mitä kyllä riitti!

khlongchakwaterfall

Alhaalla oli vettä, mutta ylhäältä sitä ei juurikaan putoillut, mutta pakkohan sitä oli tällainen propaganda kuva ottaa!

elephant trekking

Iloiset hymyt eivät paljasta, miten norsut ovat tuohon pisteeseen saatu. Kouluttajalla on kädessä keppi, jonka päässä on teräspiikki, millä poikasnorsua lyödään, jos se ei tottele.

Vieraile Old Townissa näkemässä autenttisempaa Koh Lantaa. Paikan päälle pääsee helposti skootterilla ja sieltä löytyy kauppoja, ravintoloita sekä työpajoja. Old Town on todella pieni paikka, minkä kiertää nopeasti läpi, mutta suosittelen silti käymään tutustumaan vähän erilaiseen Koh Lantaan. Talotkin näyttivät hieman erilaisilta, kun veden rajaan oli rakennettu.

oldtown

oldtownkohlanta

kolantaoldtown

Käy hieronnassa! Ah tämä. Kävimme Longbeachillä sijaitsevassa hierontapaikassa ja olihan se aivan ihanaa. Meri pauhasi taustalla ja itse sai tunnin verran nauttia siitä, kun joku hieroi jalkapohjat auki päivän kävelyn jälkeen. Hintaa tuolle huville tuli 300 bahtia eli noin 7€. Ainoa iso miinus oli se, että emme käyneet kuin kerran. Näin jälkiviisaana olisi pitänyt lopettaa joka päivä hierontaan… tai ainakin joka toinen.

hieronta

Syö, syö ja syö! Lantalla ei ole juurikaan katuruokaa (ei oikeastaan ollenkaan) mutta se ei tarkoita etteikö hyvää ruokaa löytänyt. Kävimme useamman kerran rannan ravintoloissa syömässä sekä tienvarsien kuppiloissa. Nyrkkisääntönä meille toimi, että mitä likaisemman näköinen paikka, missä on paikallisiakin, niin sitä parempi. Lautaselle valikoitui aina thaimaalaista lämmitettyä, keitettyä tai paistettua ruokaa. Tässä huomautettava, että näistä emme ruokamyrkytystä saaneet, mutta myöhemmin Railayssä söimme YHDEN länsimaisen ruuan (ranskalaisia ja ketsuppia) mistä tulikin ruokamyrkytysbingo. Tästä tosin myöhemmin. Juomiksi valikoitui omalla kohdalla ainoastaan mehuja sekä fruit sheikkejä, koska ne olivat jotain aivan mielettömän upeaa.

Kohlantaruoka

padthai

thaimaaruoka

Rentoudu rannoilla. Vaikka Koh Lanta oli aika pieni paikka, niin rantoja oli moneen lähtöön. Hotellimme sijaitsi aivan Longbeachin vieressä, joten tämä luonnollisesti oli ykköspaikamme. Tosin skootterilla kävimme myös Nui Beach nimisellä rannalla, mikä oli myös näkemisen arvoinen. Tosin siellä tuli aivan uudenlaisia ongelmia, kun hiekka oli niin kuumaa, että mereen sai juosta flip flopit jalassa, etteivät jalkapohjat palaneet. Sellainen ongelma, mistä kärsisi mielellään useamminkin! Tosin omalla kohdalla tämä lomalu ja rentoutuminen yleensäkin otti aikansa. Oli todella outoa olla lämpimässä paikassa, ilman tarkkaa treeniaikataulua. Yleensä, kun nämä etelän reissut tuppaavat olemaan niitä leirejä. Hetki meni, että pääsi yli siitä, kun päivässä ei ollutkaan kolmea treeniä, mutta kyllä siihen nopeasti tottui!

kohlantarannat

nuibeach

Kannattaa ottaa oma pyyhe mukaan reissuun, koska osa hotelleista laskutti, jos pyyhkeitä vei mukanaan ulos. Aivan ihana asiakkaani pisti minulle pari pyyhettä mukaan ja nämä ovat olleet aivan kuninkaita reissussa. Kiitos Lina :)

Mene 4 Island tripille. Ostimme päiväreissun, missä kävimme snorklaamassa ja pyörimässä  saarella nimeltä Ao Nang sekä Morakot Cave. Hintaa tälle huville tuli 700 bahtia per naama. Kyseinen reissu kannattaa ehdottomasti ostaa matkatoimistosta, koska hotellilta ostettuna se olisi ollut 1300 bahtia. Meidät haettiin aamulla hotellilta, mistä matka jatkui satamaan, josta porukkamme otti longboatin. Siitä sitten lähdimme kiertelemään paikkoja. Snorklaaminen oli huippua. Tykkään kaloista ja sukeltelusta yleensäkin, joten meikäläinen oli ensimmäisten joukossa meressä ja viimeisenä sieltä yleensä nousin.  Kaikkea jännää siellä näkyi, mutta mitään eväitä omaavaa en kyllä saanut napattua kiinni… Ikävä kyllä Morakot Cavesta ei ole kuvaa, mutta paikan voi kurkata täältä. Se oli melkoinen nähtävyys, vaikka tosin tässä ”salaisessa” luolassa kanssamme olikin 800 muuta… Ei se enää ihan niin salainen ole. Luolaan on aikoinaan merirosvot vieneet aarteitaan jemmaan ja sinne pääsee ainoastaan uimalla sysi pimeän luolan läpi, matkasta saikin nauttia noin 5 minuutin ajan. Siellä hivenen itseänikin ahdisti, koska luolassa ui valehtelematta 100 muutakin ihmistä ja osa päätti tylsyyteensä alkaa kiljua ja huutaa. Onneksi pelastusliivit hieman veivät ahdistusta hukkumiskuolemasta. Ao Nang oli aivan upea ranta, missä olimme lounaalla. Sielläkin tuli snorklattua ja istutua rantavedessä. Oli muuten sellainen lapsen ilo, kun vedessä istuessani huomasin, että kalat alkoivat näykkimään jalkoja! Tuli ilmainen pedikyyri siinä sivussa.

aonang

Ao Nang

aonangbeach

Meikä ei ihan noin ylös päässy

4islandtrip

snorkling

Siinäpä sitä tekemistä jo olikin. Lisäksi treenaaminenkin oli mahdollista. Me kävimme aamupäivällä juoksemassa ja tekemässä intervalleja rannalla. Onnistuipahan hiekassa hyvin kuntopiirikin. Toki tottumattomalle kuumuus saattoi olla liikaa, mutta leireillä siihenkin on jo tottunut ja itse pärjäsin hyvin +30 asteen lämmössä. Saarella on lisäksi kuntosaleja, mutta niitä en käynyt kurkkaamassa, koska eihän sitä nyt sisälle mennä tekemään, kun kerran lämpöisessä ollaan! Tarjolla oli myös joogaa, kajakkeja sekä SUP-lautoja, mutta ne jäivät Koh Lantalla kokeilematta.

Täytyy sanoa, että paikka oli sellainen, minne saattaa joskus toistekin eksyä!