Voimatreeniin liikkeitä

Treenaus | tiistai 5. huhtikuuta 2016

Meikäläinen päätti pitkästä aikaa jakaa tänne blogin puolelle ihan otantaa omasta voimatreenistä videon muodossa. Liikkeet eivät ole ihan helpoimmasta päästä, mutta koska nämä ovat hyvinkin normaaleja allekirjoittaneen harjoitusohjelmassa, niin ajattelin sitten ainakin kiinnostuneille valaista, miten sitä voimaa, terävyyttä ja nopeutta salilla haetaan.

voimatreeniin liikkeitä

 

Tosiaan Jaska Kailajärvi on vastannut nyt kolmisen kuukautta allekirjoittaneet voimatreeneistä. Salilla ollaan väännetty voimaa kuntopiirin muodossa sekä isommalla raudalla, mutta kaikessa tekemisessä on nopeus ja aitajuoksu pidetty mielesessä. Voimaharjoittelu onkin muuttunut aika lailla uuden valmentajan myötä ja täytyy kyllä sanoa, että vain ja ainoastaan parempaan. Monipuolisuus, lajin mielessä pitäminen, nopea tekeminen, teho ja tekniikka ovat avainasemassa kaikessa tekemisessä. Nykyään se rautakin jo nousee puhumattakaan tekniikan kehittymisestä. Eikä noita treenejä voi millään muotoa helpoiksi kuvailla, joten kyllä tässä on pään lisäksi kuntokin alkanut kovettua.

 

Me teemme nykyään kaikki voimatreenit Poltteella. Sen lisäksi, että sali on aivan loistava paikka treenata monipuolisesti; paljon tilaa, kaikki mahdolliset härpäkkeet sekä erittäin loistava juoksusuora, on se myös LÄMMIN. Asia, mikä yleisurheiluhallilla (Pirkkahallissa) ei kovinkaan usein ikävä kyllä toteudu. Siksipä suuri osa viikon treeneistä toteutetaankin siellä. Osa liikkeistä vaatii myös hieman tilaa sekä erilaista välineistöä, joten ihan minimalistinen sali ei meidän tekemiseemme sovi ja oheiset liikkeet eivät vältämättä kaikilla punttisaleilla onnistu.

 

Videoissa tulevat  liikkeet ovat olleet omassa ohjelmassa jo jonkin aikaa. Ne ovat osa yhtä voima/nopeus kuntopiiriä, mitä tehtiin enemmän peruskuntokauden puolella. Itsellä onkin melko pelonsekainen suhtautuminen kyseiseen treeniin, koska liikkeitä tulee aivan mieletön määrä ja treeni kestää 2-3 tuntia. Unohtamatta, että palautuksia ei juurikaan sarjojen sisällä tule eli tehdään 3-5 liikettä melkein putkeen (40 sec palautusta) ja sitten vasta levätään pari minuuttia. Jo ensimmäinen osuus on aivan hirveä ja hiki virtaa, mutta nämä ovat näitä ”voittajafiilis” treenejä.

 

Paria liikettä lukuunottamatta nämä ovat kaikki parin kuukauden takaa ja täytyy sanoa, että on sitä kehitystä tullut! Videota otettiin muistaakseni silloin, kun tein toista kertaa elämässäni ko treeniä, joten osassa liikkeistä tekeminen on melkoista räpiköimistä. Ja lisähuomiona sellainen, että meikäläistä ei treeneihin ihan hirveästi kiinnosta laittautua (sinne mennään treenaan, ei näyttäytyyn), joten hiki saattaa haista ihan ruudun toiselle puolelle asti!

 

Tässä olisikin voimatreeniin liikkeitä:

 

Pistoolikyykky 5kg levypainon kanssa, jalka ei saisi missään kohtaa osua maahan ja lopussa pitäisi nostaa polvi vielä 90 asteen kulmaan eteen. Tämä ei todellakaan ole bravuuri, mutta nykyään menee jo 4 ilman, että jalka koskee maahan joten kehitystä on tullut!

 

Tillut, vatsalihasliike

 

Hyvää huomenta tuettuna etunojassa. Tästä jouduttiin modaamaan melkoinen versio, koska omalla kohdalla on todella suuria vaikeuksia saada mikään liike tuntumaan pakaraan (syväkyykky, eikä mave tunnu missään isoillakaan painoilla). Toki tämä on ehkä enemmänkin takareisiliike, mutta silti pitäisi pakarassakin tuntua. Uusimmassa versiossa päkijän alla on koroke, teen liikkeen yhdellä jalalla ja tuon polven vielä lopussa ylös. Se alkoi jo tuntumaan! Tosin nykyään on löytynyt jo aika paljonkin uusia liikkeitä, mitkä siellä pakaran puolella polttavat ihan mukavasti.

 

Nopea tempaus korokkeelle 30kg, tämä on tämän viikon treeneistä, koska aikaisemmalla videolla tein polven alapuolelta noston, vaikka tässä liikkeessä pitäisi mennä polven yläpuolelta.

 

 Polvennostojuoksu 10kg tangon kanssa 20m + 20m juoksua

 

Kuopasujuoksu 10kg tangon kanssa 20m + 20m juoksua

 

Vinovatsat hartiaseisonnassa penkillä, tavoite päästä 45 asteen kulmaan… Ei ihan vielä siinä asti.

 

Hyppyheitot 4kg kuntopallolla, keskivartalolle.

 

Allisonit; 30 sekuntia pohjehyppyjä, joista suoraan 10 sekuntia juoksua täysiä. Tämä yleensä lopetti treenin (tosin tätäkin tehtiin 3 kertaa) ja kun katsoo videon loppuun, niin tietää miksi.

 

Karatelinkkarit, jos video ei näy niin paina tästä. Myös tämä on uudempaa matskua, koska ekoja kertoja kun kokeilin, niin en päässyt senttiäkään ylös. Nykyään nousee jo ihan komeasti.

 

Siinähän niitä liikkeitä omista voimatreeneistä onkin. Tosin osa omasta tekemisestä on kaukana tehokkaasta ja terävästä, mutta siihen syy löytyy siitä, että takana on jo reilu 1,5 tuntia harjoittelua. Tämä kyseinen treeni kesti muistaakseni reilu 2 tuntia. Mutta toivottavasti tämä vähän avaa, että miltä se aitajuoksijan harjoittelu tuolla kuntosalin puolella saattaa näyttää! Kannattaa ehdottomasti kokeilla, mutta liikkeet eivät aloittelijoille sovi ja jos vapaat painot ovat vieraita, niin ei missään nimessä niitä liikkeitä kannata itsekseen kokeilla. Muutenkin iskutus on aika kovaa osassa, joten seuraavana päivänä voi kolottaa. Ainakin allekirjoittanutta vähän kolotti!

Avainsanat: , , , ,

Saatat myös pitää

Työ tulosten takana

to 15.6.2017

Yksi suurimmista tavoitteistani täällä blogissa on tuoda… Lue koko kirjoitus

Treenivinkkejä

ma 8.5.2017

Meikäläinen aloitti tuolla Instagramin ja muun somen puolella… Lue koko kirjoitus

Mäkitreeni

to 9.4.2015

Voi vitsit kyllä kelpaa treenata! Tämä viikko on ollut mainio,… Lue koko kirjoitus