Tehokas treeni salille

Treenaus | tiistai 31. heinäkuuta 2018

Mitäpäs tässä nyt turhia jorinoimaan, vaan mennään suoraan otsikon asiaan. Tänään on nimittäin jaossa todella tehokas treeni salille! Koska tämä tämänhetkinen vammaisuus on aiheuttanut sen, että perinteisiä treenejä en ole oikein voinut harrastaa, niin olen siirtynyt treenaamisessa vähän toisenlaiseen tekemiseen.

tehokas treeni salille

Salitreeni, kovat kuntopiirit, kehonpainolla tekeminen ja voimatreenit ovat olleet aina korkealla lemppareiden listalla joten ajattelin, että hakataan nyt sitten niitä. Tosin sielläkin kova iskutus ja hyppiminen on kielletty, joten ei ihan vapaalla kädellä saa ruehua. Olen kuitenkin löytänyt todella mukavan kokonaisuuden, missä yhdistyy kova treeni, koko kropan rasittaminen, korkeat sykkeet ja se tärkein ”Mikä mua vaivaa, miksi mä teen tälläistä rääkkiä?” ote. Meikä kutsuu tätä 5×50 setiksi ja se koostuu tästä:

 

50 x

  • Kyykky 30kg painolla
  • Punnerrukset
  • Maastaveto 40kg painolla
  • Linkkarit (niin, että jalat ja kädet eivät osu maahan tai kepillä/narulla selän alle)
  • Leuanvedot

 Meikäläinen tekee vatsat näin, mutta saa tehdä myös ”normaaleja” linkkareita  

Fiilistelyä kun edellisen kerran tuon treenin tein.

 

Homman nimihän on sitten se, että tuon kokonaisuuden tekemiseen aikaa on 35 minuuttia ja jokainen liike tehdään putkeen. Taukoja saa pitää, mutta yksi liikekokonaisuus on tehtävä ennen seuraavaan siirtymistä. Tuo yllä oleva on oma järjestys millä olen mennyt, mutta liikkeiden järjestystä saa vaihtaa itselle sopivaksi. Yläkropan voima ei todellakaan ole oma vahvuus (vaikka 400m aituriski se onkin erinomaisen hyvä, mutta noin niinkuin suurella skaalalla verrattuna ja esim tätä treeniä miettien), joten siksi leuat ovat viimeisenä ja punnerrukset jonkin verran ennen leukoja. Ja ihan rehellisyyden nimissä on lisättävä, että ensimmäisellä kerralla tätä tehdessä aika loppui siinä vaiheessa, kun leuka numero 38 oli menossa. Nykyään on kerta painettu jo niin, että aikaa meni 34 minuuttia ja kaikki liikkeet tehtiin se 50 kertaa.

 

Vaikka itse sanonkin, niin tämä on mahtava setti! Kelloa vastaan tekeminen tuo mukavasti kilpailun mukaan, mikä luonnollisesti sopii omalle luonteelle kuin hassut hatut eläimille. Toki tässä kyllä huomaa, että oma vahvuus on jaloissa, koska ekat neljä liikettä menee noin 14-15 minuuttiin ja aika kevyesti (etenkin jalkaosiot) mutta leuoista ei meinaa tulla yhtään mitään. Yläkroppa ei vaan jaksa nostaa. Tosin kehityksen huomaa ja sitä meinaan tulee!

Tehokas treeni salille

Tässä kohtaa vielä lisättävä, että ottakaa sitten omat lähtötasot huomioon. Kyykyt voi hyvin tehdä pelkällä tangolla, punnerrukset polvet maassa ja leuat avustetusti. Pointti on, että seuraavalla kerralla sitten vähän vaikeuttaa. Samoin jos voimaa ja vääntöä on kuin 500 hummasessa Mustangissa, niin rautaa lisää tankoon. Pointti on saada treeni tuntumaan, mutta ei tehdä siitä sellaista, että itkee pettymystä, kun ei saa yhtäkään leukaa.

 

Pistäkääpä ihmeessä tänne koodia jos menee kokeiluun ja mikä fiilis oli sen jälkeen. Instagramin puolella laitettiin meikälle jo luu kurkkuun, kun yksi leidi veti koko setin muistaakseni 18 minuuttiin. Sanotaanko, että alkuun ego meinasi vähän kolahtaa, mutta sitten selvisi, että kyseessä crossfittaaja, niin fiilis käännettiin ”Jumankekka! Siinä on tavoite!”   ajatteluunJos muuten treenivinkit ja uudet liikkeet kiinnostavat, niin ottakaa Instagramissa tuo #toivomoves seurantaan. Sinne säännöllisen epäsäännöllisesti lisään treeniliikkeitä ohjeiden kera, joten sieltä voi poimia uusia juttuja ja ideoita.

 

Hyviä treenejä!

 

Avainsanat: , , ,

Saatat myös pitää

Treenivinkkejä

ma 8.5.2017

Meikäläinen aloitti tuolla Instagramin ja muun somen puolella… Lue koko kirjoitus