Follow ja sitten unfollow

Kolumni | sunnuntai 23. syyskuuta 2018

Follow ja unfollow ralli. Tänään aiheena on sosiaalisessa mediassa ainakin itseäni todella paljon ärsyttävä trendi. Kyseessä on se, kun ihminen tai tili alkaa seuraamaan sinua ja lopettaa seuraamisen heti, kun alat seuraamaan tätä toista tiliä. Ja kyllä tiedostan, että nyt mennään niissä ”First world problems” tyylisten aiheiden äärellä, mutta koska olen ”saikulla” ja on aivan liikaa aikaa miettiä ja kirjoittaa, niin annetaan palaa.

 

Jos et ole kanavissa kuten Twitter tai Instagram, niin tuskin juuta tai jaata osaat sanoa aiheesta, mutta muut jotka näitä kanavia käyttävät ovat varmasti tähän ilmiöön törmänneet. Kasvatetaan oman tilin seuraajia tyylillä, missä seurataan ja sitten lopetetaan seuraus, kun seuraaja on saatu. Ainakin omasta mielestäni tuollainen käytös on todella noloa ja antaa melkoisen huonon mainoksen ko ihmisestä tai yrityksestä. ”Hei mutta mitäpä väliä, kunhan vain saadaan paljon seuraajia kanaville ja sitten voidaankin pudotella niitä seurattavia pois. Alkaa meinaan tili ja imago näyttää hyvältä, kun seuraajia on. Samapa se ovatko seuraajat oikeasti kiinnostuneita tilistä tai aktiivisia. Pikku hiljaa alkaa yhteistyökumppaneitakin tippua. Elämä hymyilee ja kaikki on kivaa.” Tämä toiminta vie melkoisen hyvin mauan yksityishenkilöistä, ketkä tätä tekevät, koska surullista kyllä tätä tekee myös muutama täydellisen uuno yritys (kyllä jos yrityksesi tekee tätä olette ääliöitä. Markinoinnin sekä sosiaalisen median alalla töitä tekevänä ja sitä opiskelleena suosittelen lämpimästi lopettamaan toimintamallin, koska se vie uskottavuuden yrityksestä ja sen sosiaalisen median toiminnasta tasolle hiekkalaatikolla allensa pissannut pikku lapsi.) 

 

Tässä vastaillaan blogin kommentteihin Kuva on parin vuoden takaa Etelä-Afrikan leiriltä.

Osa tekee tätä manuaalisesti, mutta yleensä kyseessä ovat botit, jotka homman hoitavat. Tili x on ostanut botin (robotin) käyttöönsä, mikä sitten tykkäilee, kommentoi  ja seurailee ihmisiä, jotka käyttävät esimerkiksi tiettyjä hashtägejä. Näin saadaan oikea kohderyhmä tilille haettua ja herätettyä ko ryhmän kiinnostus reagoinnilla. Kun näitä tillejä löytyy, niin botit myös alkavat seuraamaan oikeaan kohderyhmään kuuluvia tilejä. Sitten kun alat seuraamaan takaisin, botti pudottaa sinut seurattavista. Tai sitten manuaalisesti hoidettuna ihminen seuraa satoja, jopa tuhansia tilejä ja pikku hiljaa pudottelee näitä seurattavia pois. Näin saadaan seuraajia tilille nopeasti, ilman aidon orgaanisen kasvattamisen vaivaa ja oikeasti hyvää sisältöä. Usein joukossa on muutama ostettukin seuraaja/tykkäys/kommentoija. Huumoria tilanteeseen tarjoaa usein se, että bottien kommentit ovat ennalta sovittuja. Botit eivät luonnollisesti tiedä, millaiseen kuvaan kommentoivat, niin kommentit saattavat olla melko koomisia, kun huomioi kuvan tai kuvatekstin. Yhdessä vaiheessa etenkin saksalaiset melko kovan tason yleisurheilijat olivat kovia bottien käyttäjiä ja näin kasvattivat vauhdilla tilejään. Tosin sanotaanko, että ei se välttämättä ole mikään mahtava mainos, kun sieltä tulee olympiatason urheilija kommentoimaan kuvaa missä kerrot kauden olevan ohi tai loukkaantumisesta ja kommentti on botin tekemä ”I’m so happy for you”. Hupsista keikkaa. Ja onhan ihan Suomessakin muutama julkkis ”jäänyt kiinni” seuraajien ostamisesta. Molemmat tapaukset ainakin omasta mielestäni ovat ihan kohtalaisen noloja.

 

Mistä päästään aasin sillalla toiseen ongelmaan, mikä tulee yritysten näkökulmsta. Luin viime vuonna jutun lehdestä, että eräs markkinointitoimisto oli testimielessä perustanut feikkitilin Instagramiin ja ostanut sille seuraajia, tykkäyksiä ja kommentteja. Melko pian tili näyttikin siltä, että kyseessä on suosittu tili, kun nopeasti sitä vilkaisi. Tietyistä asioista voi huomata, että seuraajat ovat ostettuja. Se on aina huono merkki, jos seuraajia on todella paljon ja tykkääjiä ja kommentteja ei juurikaan ole. Esimerkiksi jos tilillä on 10 000 seuraajaa ja tykkäyksiä 50 per kuva, niin kyseessä on useimmiten ostetut/feikki seuraajat. Mutta takaisin tuohon tarinaan. Tuo markkinointitoimisto oli alkanut ensimmäisen viikon aikana saamaan yrityksiltä yhteistyöpyyntöjä ja lopulta se sai viikossa useamman sadan euron edestä tarjouksia yhteistyöstä. Siis rahaa olisi saatu tilillä, mikä ei edes ollut aito ja jonka seuraajat ovat botteja eli eivät oikeita ihmisiä. Kaikki tämä saavutettiin muutamassa päivässä. Hurjaa.

 

Taustalla ja motivaattorina monilla jyllää tämä nykyisen aikakauden ”Instagram famous” ilmiö eli ihmiset haluavat mahdollisimman paljon seuraajia, jotta voidaan elää Instagramilla. Unohtamatta tietenkin, että osalle on vain äärettömän tärkeää luoda jokin imago someen. Pitää näyttää hyvältä ulkopuolelle ja tykkäykset ja seuraavat tuppaavat olemaan monelle yhtä kuin hyväksyminen ihmisenä. Tosin orgaaninen aitojen seuraajien saaminen on huomattavasti vaikeammin tehty kuin miltä se kuulostaa. Luonnollinen tilin kasvattaminen tapahtuu hyvällä sisällöllä ja vaivan näkemisellä (ellet ole jo julkisuuden henkilö tai paljon mediassa esillä oleva, jolloin seuraajia saa huomattavasti helpommin). Osa kuitenkin turvautuu ostettuihin seuraajiin, botteihin ja/tai tuohon follow ja unfollow tekniikkaan tämä tavoite mielessä. Unohtamatta tietenkään sitä ”Perse edellä” metodia, mistä joskus kirjoitinkin, mikä myös sosiaalisessa mediassa näkyy.

 

On tämä meno aika jännää nykyään. Jotenkin ihan hullua  tämä sosiaalinen media ja ihmiset meno ja toimintatavat siellä. Maine ja mammona motivoivat ihmisiä toimimaan keinoilla millä hyvänsä, että seuraajia saadaan. Vai onko se kaikilla edes tavoite? Onko sosiaalisten median tilien seuraajien kasvattaminen vain pakonomainen tarve tänä päivänä? Ja jos on niin miksi? Oletko tässä nykyisessä yhteiskunnassa menestyneempi (ainakin näennäisesti), jos sinulla on kymmeniätuhansia seuraajia tileilläsi ja tuhansia tykkäyksiä kuvissa? Onko seratut some-tilit vain uusi tapa tuoda esille, että on ns ”suosittu”?

 

Alla muuten allekirjoittaneen suosituin eli tykätyin kuva Instagramissa.

Itse voin rehellisesti sanoa, että oma sosiaalinen media on sekä työväline niin urheilussa kuin sen ulkopuolisellakin uralla. Teen sosiaalista mediaa tavoitteellisesti ja tietyllä tavalla ”ammattimaisesti”. Siellä liikkuu rahaa. Tosin sisällön pitää aina olla itseni näköistä. Pintaliito highlife ei ole oma juttuni. Mutta ennen kaikkea itselleni sosiaalinen media on myös keino vaikuttaa, naurattaa, inspiroida, olla luova ja tuoda erilaisia aiheita esille; tuoda keskustelua niihin vähemmän auringon valoa tuotaviin aiheisiin. Asioihin kuten ulkonäköpaineet urheilussa tai uupuminenMutta taas mennään vähän sivuraiteille otsikosta, joten meikä siirtyy tämän osittain rönsyilevän postaukseni loppuajatuksiin.

 

En oikein tiedä millaiseksi tämä sosiaalinen media tai siellä valloilla olevat mallit ja toimintatavat lopulta muotoutuvat. Voihan se olla, että ne eivät koskaan täysin asetu vaan muuttuvat jatkuvasti, ainakin osittain. Muutenkin on mielenkiintoista nähdä mihin kaikki on menossa, kun nykyään koodin pätkillä ja muutamilla kympeillä pystyy tienaamaan yhteistyöeuroja pahaa aavistamattomilta yrityksiltä. Puhumattakaan siitä, mihin päädytään, kun jo nykyään esimerkiksi nuorten seurassa on ”noloa” jos sinulla ei ole kuvissa tarpeeksi tykkäyksiä tai tilillä seuraajia. Ajat ovat meinaan muuttuneet siitä, kun soiteltiin lankapuhelimilla ja itselle kuuluvat asiat jaettiin ihan vaan niille ystäville oman kaveriporukan sisällä.

 

Mutta oli miten oli, niin se on varmaa, että tuo seuraaminen ja heti seuraamisen lopettaminen seuraajamäärien lisääminen mielessä on ääliömäistäja typerää. Aamen.

Avainsanat:

Saatat myös pitää

Stalkkaajia ja…

su 21.10.2018

Stalkkaajat ja ennakkoluulot! Stalkkauksesta on näin alkuun… Lue koko kirjoitus

Kesä löysässä hirressä

ma 27.8.2018

Se on sellainen homma, että meikäläisen akillesleikkaukseen on… Lue koko kirjoitus

Jos urheilu loppuu?

to 14.6.2018

Tuo kysymys on tämän vuoden aikana käynyt useamman kerran korvien… Lue koko kirjoitus