Urheilija vaikuta

Kolumni | torstai 29. elokuuta 2019

Postaus yhteistyössä Stadiumin kanssa.

Nyt on vaihteeksi yksi sellaisista postauksista, jonka toivon monen lukevan. Olen myös tietoinen, että ihmisten keskittymiskyky on heikentynyt, joten yritän pitää tekstin lyhyenä ja värikkäänä. Toki aihe on tiukempi kuin Suomen valtion budjetti, joten saa nähdä kuinka onnistun. Kehotukseni on jokaiselle urheilijalle suunnattu: vaikuta.

Hymyilyttää, kun takana on jo yli puoli vuotta Stadiumin ambassadorina. Toppi, trikoot ja pullo Socilta.

Toivon mukaan sen syvällisemmin ei tarvitse avata, miksi vaikuttaminen tänä päivänä olisi tärkeää. Toki käyn tämän silti läpi. Asiat eivät muutu ja epäkohdat poistu, jos niistä ei puhuta tai niitä ei tuoda esille. Suomi sattuu olemaan maa, jossa tiettyyn pisteeseen asti urheilijoita (suurinpiirtein siihen asti, kunnes he raivaavat hiellä ja vuosien työllä tiensä olympialaisiin, jolloin heistä tuleekin kisaturisteja) arvostetaan. Etenkin menestyneet urheilijat kantavat ikuisesti sankarin ja idolin viittaa monien sydämissä. Menestyneitä urheilijoita arvostetaan jopa niin paljon, että fanit katsovat idoliensa vakaviakin rikostuomioita sormien lävitse.

 

Onneksi vaikuttaa voi jokainen. Tasostaan riippumatta. Tässä omalla sohvalla tyynyyn painaumaa tekevä on yksi esimerkki. Omilla kirjoituksillani on ollut melko suuri vaikutusarvo (itsenikin yllättänyt), vaikka Suomen ykkönen en lajissani ole aikuisena koskaan ollut. Vuosien saatossa lukijoita teksteilläni on ollut muutama miljoona ja melkein jokaisessa suuremmassa mediassa on tekstejäni ja nostamiani epäkohtia tuotu esiin.

Tämä kantaaottava ja selkeät arvot omaava tekemiseni onkin yksi suuri syy, miksi yritykset ovat tahtoneet tehdä yhteistyötä allekirjoittaneen kanssa. Yksi tärkeä arvo itselle on ihmisten kannustaminen liikkumaan. Samainen arvo on myös Stadiumilla.

Tänä vuonna upea esimerkki urheilijasta, kuka käytti mahdollisuuttaan vaikuttaa asioihin (ja joka nousi omien sankarieni listalle) on Riku Riski. Hän ei suostunut menemään Quatariin maajoukkueleirille eettisistä syistä. Hän kertoi tämän avoimesti ja sai ulostulostaan melkoisen mediahuomion jopa kansainvälisesti. Ja näin myös ihmisoikeusongelmat Lähi-Idässä saivat huomiota mediassa. Mitä tapahtuisikaan, jos Messi tai Ronaldo ilmoittaisi ettei suostu tulemaan samasta syystä MM-kisoihin?

 

Moni ajattelee, että ei halua vaikuttaa, koska se saattaa altistaa kritiikin alle. Tosiaalta eikö jo urheileminen itsessään altista sinua kritiikin (ajoittain kohtuuttoman kovan sellaisen) alle? Toiset sanovat, että eivät halua ottaa vaikuttajan roolia. Tosin jokainen ulostulo on jokatapauksessa vaikuttamista. Lisäksi jokainen yhteistyökumppanisi kertoo arvoistasi ja toisaalta yritysten valinnat yhteistyöurheilijoista, kertoo yrityksen omista arvoista. Tämäkin on vaikuttamista.

Jo Stadiumin kanssa sopparivaiheessa sanoin, että tahdon ehdottomasti promota heidän silloin vasta tuloillaan olevaa ReRun-linjaa ja Supporting earth -merkin tuotteita. Eli tuoda esille tuotteita, mitkä ovat valmistettu pääasiassa kierrätysmateriaaleista. Esimerkkinä muun muassa tämä urheilutoppi.

Nykyään, kun sosiaalinen media on monella urheilijalla merkittävä työkalu tulojen hankintaan, jo jokainen postaus on tavalla tai toisella vaikuttamista. Jokainen jaettu ale-koodi kuulokkeisiin tai vaatteisiin on kannustus ihmisiä ostamaan eli vaikutat heihin. Jokainen mainos ripsistä, kynsienhoidosta, hiuksien laittamisesta ja kulmakarvoista kannustaa ihmisiä keskittymään ulkonäköön ja sen huollitteluun eli vaikutat heihin. Jokainen poseeraus uusien vaatteiden, autojen, kenkien, kodin tavaroiden ja lisäravinteiden kanssa on vaikuttamista. Niillä on vaikutusarvoa, ne luovat kuvaa sinusta, tuovat arvojasi esille faneillesi, ystävillesi, yleisöllesi eli siis kaikille seuraajillesi.

 

Myös vaikuttamisen mahdollisuuden käyttämättömyys on vaikuttamista.

 

Toisin sanoen kaikki tekeminen, päivittäminen ja toisaalta se tekemättömyys on tavalla tai toisella vaikuttamista ja omien arvojen jakamista.

 

En sano, että nyt jokaisen tulisi nousta parrikadeille ja alkaa suu vaahdossa keskittymään epäkohtien ja omien arvojen esille tuomiseen. Kannustan kuitenkin jokaista kysymään itseltään: voisiko kulutukseen kannustamisen, tuotteiden mainostamisen, ulkonäön ehostamiseen keskittymisen ja yritysten promoamisen joukossa olla paikka, missä käyttäisi hetkisen mahdollisuuttaan tuoda esille jotain aidosti merkityksellistä asiaa?

 

Vaikutukset voisivat olla aika isoja.

Avainsanat: ,

Saatat myös pitää

Saako ekohippi lentää?

to 3.10.2019

Ilmastoahdistus. Se on saapunut omaan arkeen ja on erittäin… Lue koko kirjoitus

Alkuhuumaa ja isoja…

ke 21.8.2019

On se vain sanottava, että deittailu parinkympin hujakoilla poikkeaa… Lue koko kirjoitus

Lapsia? Ei kiitos!

to 11.7.2019

Tämä vastaus kuului omasta (ja nykyään monen muunkin) suusta, kun… Lue koko kirjoitus