Syötkö liikaa proteiinia?

Ruoka | torstai 5. syyskuuta 2019

Proteiinipuuro, proteiinisuklaa, proteiinirahka, proteiinijuoma ja ihan oikeasti, meikäläinen näki jopa proteiiniveden. Siis VEDEN, missä on lisättyä proteiinia. Voi varmaan huoletta sanoa, että tämä proteiinin syömiseen kannustaminen on ihan hiiren verran lähtenyt lapasesta. Jopa niin paljon, että Suomessa on Helsingin sanomien mukaan suurempi ongelma nykyään proteiinin liiallinen tankkaus. Ja tässä omallakin kohdalla on ollut haasteita.

Tässä yritetään olla kiljumatta, kun edessä on unelmien aamupala.

Itselläni on muutama kikka ruokavaliossa, joita viilaamalla olen saanut rasvaa hyvin palamaan hetkinä, kun tuntuu että rasva on kiinnittynyt kroppaan samanlaisella intensiteetillä, millä aamupuuron jämät kiinnittyvät kulhoon. Aikoinaan yksi näistä asioista oli gluteeniton ruokavalio, mistä vuosia sitten kirjoittelinkin. Tulokset näkyivät sekä peilissä, että parempana vatsan ja suoliston toimintana ja erinäisten hengitysoireiden katoamisena. Toinen omaa hyvinvointia selkeästi lisännyt asia on proteiinin (ja sen lähteiden) tarkistuttaminen.

 

Palttia rallaa vuosi sitten tuntui, että rasvat ja paino eivät mene alaspäin, vaikka ruokavalion suhteen olen kohtalaisen tarkka (karkkipäivä sinne sun tänne on tosin aina tervetullut). Toki rasvaprosentti itsellä oli joka tapauksessa kohtuu alhainen, mutta koska urheilu, niin siellä mennään välillä vähän ääripäässä näiden asioiden suhteen.

 

Päätin ottaa ihan asiakseni tutkia, että mikähän meininki on ja aloin pitää ruokapäiväkirjaa. Ennen kaikkea halusin varmistua, että kokonaiskalorit kuitenkin ovat suhteellisen lähellä kulutusta, että palautuminen ei kärsi. Koska tärkeintä kaikessa on treeneissä jaksaminen ja se palautuminen. Netistä löytyi todella hyvä ilmainen appi nimeltä FatSecret (toki nimi ei ehkä mikään mieltä nostattavin ole) mikä valikoitui käyttöön ja mitä pari kaveriakin on käyttänyt. Suosittelen kokeilemaan, jos on tarvetta tai halua ruokapäiväkirjaa pitää.

 

Ja tässä kohtaa, kuten ehkä nokkelimmat ihan otsikosta arvasivat, niin allekirjoittaneella oli selkeä ongelma; söin liikaa proteiinia. Proteiinia tuli liikaa siitäkin huolimatta, että en syönyt lainkaan lihaa. Tässä kohtaa voinkin sanoa, että sitä on turha pelätä, että proteiinia tulisi liian vähän, jos lihan jättää pois. Ei muuten todellakaan ole mikään Amerikan temppu saada tarpeeksi proteiinia, jos kananmunia, maitotuotteita ja kalaa edelleen syöt.

Kasvisperäisiä runsasproteiinisia tuotteita on nykyään paljon. Tässä menossa yhteistyökumppanin Palmuston kikhernepasta, joka sisältää 22% proteiinia.

Tämä sisäinen proteiinia rakastava gepardi on ennenkin ollut ongelma. Muistan junnuna, kun maajoukkueleireillä (silloin vielä täysin lihansyöjänä) tehtiin ruokapäiväkirjoja ja sama ongelma nousi esiin sielläkin. Toki silloin söin todella paljon liikaa proteiinia, kun ruokavalio ei ollut kasvispainotteinen. Nykyään tiedän, että etenkin punainen liha vetää aika hyvin suoliston tukkoon, etenkin jos yhtään suurempia määriä sitä tulee syötyä.

 

Lihaskasvua saavutetaan 0.8 – 1.8g per painokilo lähde*, mutta hieman tuon yli meneminen voi myös olla perusteltua, koska proteiinit pitävät kohtalaisen hyvin kylläisenä. Toki jos unelma on Bull Mentula, niin sitten mennään vielä suuremmissa lukemissa. Kokonaisruokavaliossa vähän tilanteesta riippuen proteiinista tulisi koostua 20-30% ruokavaliosta. Ja mitä tapahtuukaan jos proteiinia alkaa tulla liikaa? Se muutetaan siksi, millaiseksi mikä tahansa ylimääräinen energia muutetaan: rasvaksi kroppaan. Omassa tapauksessa olen huomannut, että siinä kohtaa, kun ruokavaliosta noin 25% on proteiinia, rasvat eivät enää laske. Itselle riittää, että proteiinia tulee noin 1g per painokilo ja lihas pysyy silti hyvin. Tulee jopa vähän lisää. Toki kroppani on hiilarityyppi, joten tämäkin vaikuttaa asiaan ja siihen, kuinka hyvin kroppa mitäkin energiana käyttää.

 

Jokainen meistä on yksilö ja ruokavaliossa ja hyvinvoinnissa yleensäkin kannattaa pyrkiä löytämään ne itselle sopivat tyylit. Ja rentous. Omalla kohdalla tuntuu, että nyt ruokavalion suhteen alkaa olla löytynyt ne linjat, mitkä toimivat. Sitten, kun ne linjat löytyvät ja kroppa voi hyvin, niin ruokavalion suhteen ei tarvitse edes super tarkka olla. Suklaa tai jäätelö siellä sun täällä ei tunnu yhtään missään, jos suurin osa ajasta kuitenkin hommat hoidetaan hyvin ja elimistö toimii.

 

Vaikka noin niinkuin yleisesti oma motto on ”Mieluummin överige kun averige” niin ruokavalion suhteen usein kohtuus on se juttu!

Avainsanat: ,

Saatat myös pitää

Kulutus treenipäivä vs…

su 12.5.2019

En tiedä onko ruudun sillä puolella tämän kanssa ongelmia, mutta… Lue koko kirjoitus

Terveellinen välipala…

ma 22.4.2019

Terveellinen välipala! Ai että! En tiedä onko ruudun toisella… Lue koko kirjoitus

Hyviä hiilihydraatteja

su 24.2.2019

Näitä ruokapostauksia pyydetään nyt niin paljon, että päätin… Lue koko kirjoitus