Positiivisesti ja negatiivisesti yllättänyt Kroatia ja Dubrovnik

Arki | torstai 10. lokakuuta 2019

Ah ylimenokausi ja LOMA! Viime kausi oli sellainen, että lomalle oli ihan oikeasti tarve. Niin henkisesti kuin kropankin puolesta. Ja oli tässä lomassa muutakin erityistä. Se oli ensimmäinen pariin vuoteen, mikä vietettiin parisuhteessa. Ja ihana reissu tuo monella tapaa oli.

Kohteeksi valikoitui pitkän pohdinnan jälkeen Kroatia, mistä olimme kuulleet paljon hyvää. Unohtamatta, että järkkymättömänä Game of Thrones fanina Dubrovnik kiinnosti senkin takia. Tosin otimme majoituksen AirBnB:stä noin 12km päästä Dubrovnikista pienestä Srebrenon kylästä, koska majoitus oli selkeästi halvempaa. Kuten otsikosta voikin ehkä terävimmät päätellä, niin Kroatia yllätti sekä positiivisesti, että himpun verran negatiivisesti. Tosin tykkään mennän posin kautta, joten aloitetaan paikoilla, joita todella suosittelen kaikille, ketkä Dubrovnikin suunnalla haluavat käydä.

Dubrovnikin Old Town ja muuri

Vanhakaupunki oli upea. Ruokapaikkoja oli uskomaton määrä ja vaihtoehtoja laidasta laitaan. Suosittelen katsomaan Tripadvisorista ravintoloiden arvioita. Meillä meinasi käydä vahinko, kun menimme sisäänheittäjän perässä yhteen ravintolaan, mikä oli saanut huonoimmat arvostelut, mitä olen koskaan nähnyt (mm pöytiin ohjauksista tuli maksut, ruoka syömäkelvotonta, kalliit hinnat kaikkeen nähden ja töykeä palvelu). Onneksi tarkistimme tämän odotellessamme ja pääsimme karkaamaan paikalta, koska tarjolla oli myös hyviä ravintoloita.

shame steps

Ajatus oli vetää nakupetteriks ja pistää poikakaveri käveleen vieressä kellon kanssa huutamassa SHAME, mutta ei se lämmennyt idealle. Noh tulipahan tällänen kuva kuitenkin.

Yksi pääkohde oli tietenkin muuri ja se ei pettäyt. Hintaa kierrokselle tuli noin 27€  (200 kunaa) ja lievästi korkeanpaikankammoista pyörrytti aika ajoin, mutta olihan se ihan mieletön! Tulimme aika aamusta ja muurilla ei mitenkään hulluna porukkaa ollut, joten pääsimme aika mukavaa tahtia menemään. Muutenkin kannattaa tulla vanhaan kaupunkiin aamusta, koska päivällä ja jopa illalla paikka oli aivan tukossa.

Jos tulet autolla, niin kannattaa varautua aivan järisyttäviin parkkimaksuihin, jotka vaihtelevat 2€-16€ tunnissa. Toki suosittelen liikkumaan bussilla, mikä kulki hyvin ja maksoi 2,5€ per naama. Unohtamatta, että bussikuskit olivat todella huomaavaisia ja aina huusivat kovaan ääneen, kun pysäkkimme tuli, kun huomasivat meidän olevan turisteja (ja ilmeisen pihalla pysäkeistä).

Sympaattinen Cavtat

Cavtat

Cavtat oli aivan ihana pieni kylä noin 25 minuutin ajomatkan päässä Dubrovnikista. Nähtävää riittää päiväksi tai puolikkaaksi riippuen, kuinka tehokas on. Täällä, kuten monessa muussakin paikassa, pysäköinti voi olla hivenen hankalaa (etenkin ilmainen). Onneksi löysimme paikan hotellinpihasta, minne jätimme automme molemmilla kerroilla, kun täällä kävimme.

Suosittelen lämpimästi yleistä vaeltelua rantaa pitkin ja tietenkin satamassa käyntiä. Missä oli muuten ihan kohtalaisen nöyrän kokoisia paatteja. Lisäksi kannattaa käydä sataman lähellä olevalla vuoren kukkulalla, missä sijaitsi melkoisen upeat näkymät omaava hautausmaa. Ruoka oli ihan ok ja suosituimmissa ravintoloissa piti varata pöytä, jos halusi päästä illalliselle.

Cavtat Kroatia

Maisema oli melkein yhtä mahtava kuin matkaseura

Kuparin hylätyt hotellit, Grand Hotel

Kuparin hylätyt hotellit olivat aivan mielettömät. Kortit pöydälle: löysimme paikan vahingossa. Srebreno on aivan Kuparin vieressä. Eräänä iltana olimme kävelyllä ja päädyimme rannalle, minkä äärellä oli useampi hylätty hotelli. Oli se melkoisen uskomaton näky. Etenkin Grand Hotel näytti raunioinakin upealta. Mutta olihan se melko pysäyttävää käydä hotelleissa, joissa näkyi sodan jälkiä. Kannattaa ehdottomasti Dubrovnikissa käydessä käydä täällä. Kupari sijaitsee noin 9 km päässä Dubrovnikista ja huhuja on, että hotellit purettaisiin ja tilalle rakennettaisiin uutta, joten nämä eivät välttämättä kauaa enää ole olemassa.

Hylättyjen hotellien ranta

dubrovnik kroatia

Etenkin Grand Hotellissa surullinen kohtasi kauniin. Ja olihan se vähän spookya etenkin ensimmäisellä kerralla, kun kävimme sateen ja hämärän aikaan kiertelemässä ja sitä mietti, että tuleeko täällä murhaaja vastaan vai lahoaako paikka päälle.

Dubrovnikin kupeessa sijaitseva Lokrumin saari

Lokrumin saari oli saanut paljon positiivista palautetta, joten halusimme käydä sielläkin. Laiva Srebrenosta kesti noin 15 minuuttia ja maksoi noin 13€ (100 kunaa). Kuulemma Dubrovnikista laivamatka maksaa 40 kunaa. Saarelle oli pääsymaksu, mikä hivenen yllätti, koska luulimme laivamatkan sisältävän tämän. Maksu oli 120 kunaa eli 16€ ja lippu ostettiin saarelle mentäessä. Kaiken kaikkiaan lopullinen hinta oli omasta mielestä himpun verran kallis, vaikka saari kaunis olikin. Nähtävää oli ”kuollut meri”, saaren kukkulalla olevat linnan rauniot, vapaana vaeltavat eläimet ja muun muassa toinen spotti, missä Game of thronesia oli kuvattu. Saarella oli myös ravintoloita ja luonnollisesti rantoja, mistä mennä uimaan. Laivat kulkivat aika hyvin edestakaisin. Me vietimme saarella noin 3 tuntia, mikä riitti hyvin, mutta halutessaan siellä vierähtää varmasti koko päivä jos haluaa vain nauttia auringosta ja merestä kiertelyn lomassa.

lokrumin saari

Vasemmalla ihmettelyä kuolleessa meressä ja toisella puolella muutamia saaren asukkeja, jotka ei ihmisistä hätkähtänyt

Päiväretkien mahdollisuus Montenegroon ja Bosnia Hertsegovinaan

Ilmeisesti päiväretkiä voi tehdä myös bussilla, mutta meillä oli auto vuokralla, joten menimme sillä. Teen näistä vielä ihan omat postauksensa, ettei tästä tekstistä tule ihan Raamatun mittaista teosta, joten ei näistä sen enempää. Sen verran vain sanon, että suosittelen! Etenkin Montenegro oli aivan mieletön.

Sitten niihin risuihin

• Rehellisesti sanottuna ruoka oli vähän pettymys ja hintataso oli korkeahko. Annokset (pitsaa tms lukuunottamatta) olivat hintavia (10-18€) luokkaa ja usein pieniä. Etenkin gluteenittomalle jäi usein nälkä, koska moni ruoka oli rakennettu alkupalaleivän varaan
  • Monessa paikassa kyllä tiedettiin, mitä gluteeniton on ja parissa sai jopa gluteenitonta pitsaa (todella pieni eikä ollut hyvää) mutta kovin vaihdellen sai hyvää syötävää
  • Kaikki oli kaupallista ja tätä kautta hintaa alkoi kertyä, jos halusit nähdä paikkoja
  • Käteistä tarvitsi aika monessa paikassa, etenkin pienemmissä kylissä, kahviloissa ja rantabaareissa kävi vain käteinen. Rahaa oli helppo nostaa, mutta maksut olivat osassa nostoissa aivan järjettömät (8-12€ nostomaksu automaatilta vanhassa kaupungissa) ja koska maassa on tippikulttuuri (5-10%), niin käteistä tarvittiin aina
  • Autovuokra onnistui hyvin, vaikka paljon kauhutarinoita olimme kuulleet. Tosin melko paljon kaiken maailman lisämaksuja yritettiin myydä ja osa tuli väkisin (otimme Sixtiltä) mm hinausturva tuli pakollisena lisänä
  • Autolla ajaminen onnistui oikein hyvin, mutta alkuun kapeat ajotiet ja melkoisen ahtaat parkkipaikat jännittivät, mutta onneksi näihin tottui
  • Lisähuomiona kannattaa aina maksaa maan valuutalla kortilla ostaessa (ihan joka paikassa), koska sitä kautta saa yleensä parhaan kurssin eli halvimman hinnan

Kaiken kaikkiaan Kroatian reissu oli ihana. Uskomattomat maiset, upeat vihreän sävyt ja aivan mieletön meri saivat sielun lepäämään, vaikka risujakin täytyi maasta antaa. Fiilistelen vielä erikseen Montenegroa ja Bosnia Hertsegovinaa tulevissa postauksissa, mutta nyt Toivo out.